Ennél precízebben nem is lehetne – Lexus UX 300e bemutató

Alig egy éve kínálja a Lexus kompakt crossover modelljét, az UX-et, máris a japán luxusautómárka legnépszerűbbje lett az európai piacon. A rövidesen debütáló, tisztán elektromos hajtású UX 300e változatról a gyártó segítségével nyolc egyedi megoldást mutatunk be.

Lexus UX 300e
Fotó: Lexus

A 2019-es Tokiói Autószalonon ismertette “Lexus Electrified” elnevezésű új globális villamosítási stratégiáját a márka, amelynek célja, hogy alapvető mértékben változtassa meg a járművek teljesítményét, kezelését, irányítását és vezetési élményét. Elsőként a Lexus UX-ből készült 300e modellen alkalmazzák ezt a filozófiát, mely egyben a japán luxusmárka első tisztán elektromos hajtású autója is. A gépházfedél alatt megbúvó villanymotor 150 kW (204 LE) teljesítményű és kerek 300 Nm forgatónyomatéka van. A padlóba épített, 54,3 kWh-s akkumulátorpakk teljesen feltöltött állapotban, WLTP-ciklus szerint is legalább 300 km-re elegendő energiát tárol. Hogy ne legyen semmi gond ezzel az egységgel, a Lexus számos különleges megoldást bevetett. Például az akkumulátorokhoz hőmérséklet szabályzó rendszert terveztek, mely akkor lép működésbe, ha a külső hőmérséklet túlságosan alacsony vagy magas. Része még a csomagnak egy többszintű ellenőrző metódus is, ami szabályozza a töltés folyamatát, és kivédi a túltöltést vagy más káros jelenségeket. Minden, áramfelvétellel kapcsolatos információt a vezető bármikor ellenőrizhet egy okostelefon csatlakoztatásával – amelyen egy kifejezetten erre szolgáló alkalmazás fut. Az UX 300e töltésvezérlő funkcióinak egyike például tájékoztatja a tulajdonost, ha az akkumulátor már teljesen feltöltődött, egy másikkal pedig attól függően tervezhető meg a töltés időpontja, hogy mikor akarják legközelebb használni az autót. A Lexus újdonsága tehát tele van technikai csemegékkel, most viszont megmutatjuk az a nyolc pontot, amit a gyártó – mint további érdekességeket – összegyűjtött a hamarosan érkező UX 300e-ről.

Az új Lexus UX 300e
Az új Lexus UX 300e 7,5 másodperc alatt gyorsul fel álló helyből 100 km/h-s sebességre, és 160 km/h-nál letilt az elektronika. Ha gyakran kiaknázzák az elektromotor teljesítményét, a gyárilag megadott 300 kilométeres hatótáv jelentősen csökkenhet. A teljesen lemerült akkumulátorok akár 7 órán át is töltődhetnek, gyorstöltéssel viszont 50 perc alatt elérhető a 80 százalékos szint. Fotók: Lexus

Aerodinamika

Akárcsak a benzines és hibrid UX, úgy a 300e is különleges aerodinamikai csomagot kapott. Az alsó hűtőrács lamellái a pillanatnyi hűtési igénytől függően automatikusan nyitnak és zárnak, és ezzel 0,31-es értékre szorítják le az autó légellenállási együtthatóját. A hátsó lámpatestbe beépített szárnyak mintegy 16 százalékkal mérsékelik a légnyomás-változás mértékét. A Lexus mérnökei szerint ez kanyarodás közben és oldalszélben is stabilizálja a jármű hátulját. A különleges tervezésű keréktárcsák küllőin pedig légterelő lapocskákat találunk, mely megoldás egyenesen a Formula 1-es versenyautókról érkezett.

Lexus UX 300e Aerodinamika
Fotók: Lexus

Az ajtók hangjának tudománya

Mivel az ajtó a vezető legelső kapcsolódási pontja az autóval, a Lexus akusztikai mérnökei neurológus tudósokkal együttműködve alkották meg az ajtózárás hanghatását. Egy tanulmány kimutatta, hogy a négykerekűek ajtajának zárásakor agyhullámok keletkeznek, ezért a csapat különleges anyagok kiválasztásával és a nyílászárók formájának tizedmilliméteres pontosságú alakításával hozta létre a megfelelően kellemes, megnyugtató tónust. A Takumi mesterek ezen felül minden egyes elkészült UX ajtózárását egy süketszobában ellenőrzik, és ha kell, tovább finomítják a hangot, mielőtt az autó elhagyja a Kyushu üzemet.

Lexus UX 300e ajtóinak hangja
Fotó: Lexus

Precízen összeszerelt csomagtérajtó

Azért, hogy mindig hibátlanul működjön, az UX 300e csomagtérajtaját és csomagtérnyílását az összeszerelés előtt mintegy 200 különböző ponton ellenőrzik. Sőt, egy digitális mérőberendezés még a hőmérséklet és a páratartalom minimális különbségeit is azonnal jelzi.

Lexus UX 300e precízen összeszerelt csomagtérajtaja
Fotó: Lexus

Intelligens ablaktörlők

Az UX 300e ablaktörlőjét egy automata szenzor vezérli, mozgása fokozatosan lassul le, így nem tereli el a vezető figyelmét. Ezen felül a lapátok automatikusan leállnak, amikor valaki kinyitja az ajtót, hogy ne fröcsköljék le az esőben ki-vagy beszálló utasokat.

Nagyobb csomagtér

Az UX egyetlen komolyan kritizálható pontja a szűkös csomagtartó. Mivel a Lexus mérnökei a kompakt méretű lítium-ion akkumulátort a hátsó üléssor és a kabin padlója alá építették be, az elektromos UX 300e hátsó térkínálata és csomagtartója is nagyobb lett, mint az UX 200 és 250h hibrid modellekben. Vagyis, számokra lefordítva míg a benzines UX puttonya 334, a 250h-é 320, a 250h 4WD-é pedig mindössze 283 literes alaphelyzetben, addig a 300e 367 liternyi motyót fogad be.

Lexus UX 300e csomagtere
Fotó: Lexus

Hatótávnövelő hátsó ülésfűtés

A Lexus mérnökei állítják, a hátsó ülésfűtés növeli a hatótávolságot. Mindamellett, hogy kifejezetten komfortos az utazás ennek köszönhetően, azért is van az akkumulátor töltöttségére is jótékony hatással, mert így kevesebbet kell használni a kabin fűtését.

Lexus UX 300e ülésfűtése
Fotó: Lexus

‘Sashiko’ varrású bőrülések

Az UX 300e sportos bőr üléskárpitozásának kialakítását a „sashiko” nevű ősi japán öltéstechnika ihlette, amit a judo-, és a kendoruhák varrásánál használnak. Azért, hogy a kárpitokon a crossover jellegzetes hűtőrácsának fazonja is megjelenjen, a Lexus kézműves mesterei nemcsak öltésekkel, hanem geometrikus mintázatú perforálással is díszítik a bőrfelületet.

‘Sashiko’ varrású bőrülések
Fotó: Lexus

Vezeték nélkül megvilágított szellőzőkapcsolók

A Luxury modellváltozatok megvilágított szellőzőkapcsolóiban vezeték nélküli LED fényforrások találhatók, melyek elektromos indukcióval kapnak áramot. A világító felület átmérője mindössze 3 mm.

Lexus vezeték nélkül megvilágított szellőzőkapcsolók
Fotók: Lexus