Érdekes jelenségről számoltak be a használtautó kereskedők már 2023 tavaszán. Aki nem tudott jelentősen fiatalabb négykerekűt bevállalni, inkább saját járgányára költött egy szemmel is látható összeget, hogy az még akár több évig is kihúzza. Hiszen a meglévőt már ismerték, egy ismeretlen, másodkézből származó gépjármű pedig nem vonzotta a leendő vásárlót, még akkor sem, ha történetesen csak számára volt kérdőjel a vas. Mert az előző tulaj, vagy tulajdonosok szemük fényeként kezelték egyébként a kis autót, amit ráadásul kazalnyi számlával is tudtak igazolni. Persze, a másik oldalon ott vannak az éppen a halál torkából megmentett jószágok is, de ezek nyilván más árkategóriába tartoznak, felvásárló közönségük pedig maximum a minél hosszabb műszaki vizsgát várja el. Újabb adalék 2023-ból, hogy az új autókra még hosszabbra nyúlott a várakozási idő. Egyebek mellett emiatt is pár hónapra, májustól novemberig a használt négykerekűekből fogyott több. Igaz, elsősorban az alig 2-3 éves, szinte még bejáratós járműveket keresték azok, akik eltökélték, 2023-ban mindenképp autót vesznek. Csak éppen nem volt kedvük akár 6-8 hónapot várni, míg megjön a kiszemelt darab. Éppen ezért kerestek olyan, akár még garanciális használt modellt, amivel tudták helyettesíteni a szalonból csak később kigurítható közlekedési eszközt.

Nem ritkán 10 millió forint fölötti vételárat is kifizettek, amennyiért már tavaly is inkább alsó-közepes újautókat kínáltak.

Aztán 2023 végén megtört a lendület és bár a nullkilométeres járgányok eladásai is megcsappantak, a használt piac bezuhant. Olyannyira, hogy december hónapban mindössze 7145 darab másodkézből származó gépjárművet helyeztek forgalomba. És, ahogy a Pénzcentrum szakemberei is felhívták erre a figyelmet, ez még a covid-lezárások alatti 7600-as havi minimumnál is kevesebb. 2023-ban végül összesen 105.662 darab használt négykerekűt regisztráltak Magyarországon a DataHouse adatai szerint, amely 16,2 százalékos visszaesés 2022-höz képest. Új négykerekűből 107.720 fogyott, ez 3,4 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Viszont, 2023 végére bizonyos márkáknál ismét megjelentek a raktárkészletek, tehát ha a vevőnek felszereltségben és színben is megfelelő darabok vannak a kereskedőknél, akkor 2024-ben nagyobb lendülettel indulhatnak az újautó értékesítések.

3 millió forint – tavaly ebben a számban egyetértettek a legtöbben, ennyit vállalnának be maximum úgy, hogy akár hitelt is felvennének autóvásárláshoz. Ebből 8-10 éves, egy tulajos, 100 ezer környéki futásteljesítményű, családi négykerekű is akadt.
3 millió forint – tavaly ebben a számban egyetértettek a legtöbben, ennyit vállalnának be maximum úgy, hogy akár hitelt is felvennének autóvásárláshoz. Ebből 8-10 éves, egy tulajos, 100 ezer környéki futásteljesítményű, családi négykerekű is akadt.

Az, hogy hónapokig jobban fogytak a használt autók, számos érdekességgel is szolgált. A behozott gépjárművek márkasorrendje például némiképp átrendeződött. Mert bár a legtöbb külföldről érkező használt jármű Volkswagen (13%) volt 2023-ban is, a második és harmadik helyen változás történt. Egész pontosan cserélt két rivális. Ha minimálisan is, de tavaly Fordból (9%) több kellett itthon, mint Opelből (8,8%). Az Audi (6,9%) maradt magabiztosan a negyedik a sorban, majd következett a Mercedes (6%), amely 2022-ben még a nyolcadik volt. Ezzel pedig beelőzte a BMW-t (5,6%). A listán a Toyota (5,1%) majd a Hyundai (4,5%) következik. A carVertical egyik elemzése kicsit más szemszögből vizsgálta a 2023-as évet. Arra keresték a választ, átlagosan mennyi idő alatt lehet eladni nálunk a használt négykerekűeket. Ez a lista egészen másképp fest, mint az előző, igaz, itt típusok szerepelnek. Talán kevésbé meglepő, de leghamarabb a Suzuki Swift tűnik el a hirdetési felületekről. Átlagosan 18,1 nap alatt elviszik a mi autónkat. Arra viszont valószínűleg nem csak nekem szalad fel a szemöldököm, mikor kiderül, a második legjobban fogyó használt modell Magyarországon a Toyota Hilux, mely 19,2 naponta cserél átlagosan gazdát. Bár ezt némiképp az is alátámasztja, hogy 2023-ban a márka eladásai szárnyaltak Magyarországon. A legtöbbet értékesített új autón Toyota embléma virított tavaly, a pickup kategóriát 34,7%-os részesedéssel záró Toyota Hilux pedig Magyarország nyolcadik legkelendőbb autója volt. De hogy folytassam a megkezdett gondolatot arról, mennyi ideig is tart a használt autók eladása, a dobogó harmadik fokán a Volkswagen Lupo (21,9 nap) áll, szorosan követi a Peugeot 307 (22,3 nap), majd a Renault Zoe (23,3 nap).

Hiába az őrületes, majdnem 50 százalékos piaci részesedés az újautók piacán, használtan már nem mindegyik SUV kelendő.

A lista másik oldalán ugyanis pont az Opel Grandland X áll. Több mint 2 hónap alatt viszik el, ezzel pedig a legnehezebben értékesíthető másodkézből választható modell lett a hazai piacon. Ezután jön a Volkswagen Arteon (59,5 nap), az Alfa Romeo Stelvio (55,2 nap), a Peugeot 2008 (53,5 nap) és a Ford Mustang (51,9 nap). Bár újként egyre vonzóbbak az elektromos autók idehaza is, használtan nehezebben lehet túladni rajtuk – kivétel az előbb említett Renault Zoe. A felmérés szerint például egy Tesla Model S-t átlagosan 40,5 napig is hirdethetnek, mire valaki elviszi. Ami még kiderül az összefoglalóból, egyáltalán nem garancia a gyors cserére ha valamiből túlkínálat van. Rengetegen értékesítenének például Volkswagen Golfot, vagy az évekig a legtöbbet behozott BMW 3-ast, de eladáskor előbbiből átlagosan 34,1, míg utóbbiból 30,2 naponta lesz csak adásvételi szerződés.

A Suzuki Swift a leghamarabb eladható használt modell Magyarországon, míg a legtovább az Opel Grandland X-et hirdetik a carVertical legutóbbi felmérése szerint. Szakemberek, autóipari elemzők szerint 2024-ben az újautó értékesítés marad 100 ezres nagyságrendű, a használt négykerekűek piacán pedig havi 10 ezerre nőhet ismét a behozott járművek száma.
A Suzuki Swift a leghamarabb eladható használt modell Magyarországon, míg a legtovább az Opel Grandland X-et hirdetik a carVertical legutóbbi felmérése szerint. Szakemberek, autóipari elemzők szerint 2024-ben az újautó értékesítés marad 100 ezres nagyságrendű, a használt négykerekűek piacán pedig havi 10 ezerre nőhet ismét a behozott járművek száma.