Senki többet – Alfa Romeo Giulia GTA

Elvitték az utolsó limitált szériás Giulia modellt is. A márka szerint máris gyűjtői darab lett mind az ötszáz GTA.

Alfa Romeo Giulia GTA
Fotó: Alfa Romeo

2020-ban volt éppen 110 éve annak, hogy az Alfa Romeo elkezdett autókat gyártani. A jeles alkalmat egy különleges változattal tették még emlékezetesebbé. Az olasz manufaktúra vezetői úgy döntöttek, a legendás 1965-ös Giulia Sprint GTA emlékére elkészítik annak modern megfelelőjét. Alapnak a Giulia QV modellt választották, majd annak minden részét szinte ugyanúgy alakították át, ahogy azt tették bő öt évtizeddel ezelőtt – csak éppen az évszámnak megfelelően más anyagokat használtak fel. Sőt, pontosan ugyanazon a helyen kelt életre a „Szörny” kódnevű projekt, ahol az 1965-ös Giulia napvilágot látott. Ennek tiszteletére az új Giulia GTA és GTAm is megkapta az eredeti Autodelta emblémát. Utóbbi az Alfa versenyistállójaként ismert, a hatvanas években is ők spécizték fel például a Giulia Sprint GTA, dupla gyújtású motorjának 115 lóerejét 170 pacira. A Giulia GTA is kisebb erősítő kúrán esett át, 510-ről 540-re emelkedett a lovak száma. A modern projekt azonban nem csak ennyiben hasonlít a híres elődéhez. A mérnökcsapatok mindkét járgánynál alaposan lecsökkentették a mozgatandó tömeget. Az Alfa Romeo Giulia GTA-nál például szénszálas kompozitokból készült a kardántengely, a motorházfedél, a tetőlemez, az első lökhárító, az első kerékívek és a hátsó kerékív-betétek, valamint a hatpontos Sabelt biztonsági övekkel szerelt sportülések héja is. Alumíniumból van a motor mellett az ajtók és a felfüggesztés több elemei is. Az oldalablakokat és a hátsó szélvédő keretét pedig a motorsport világából származó, további tömegcsökkentést eredményező polikarbonátból (Lexan) formázták.

1965-ben magnézium ötvözetből készültek a GTA felnijei, míg ma a Forma-1-ből érkezett, központi anyás egyedi görgők kerültek a csúcs paripákra.

Bár az aerodinamika még gyerekcipőben járt a hatvanas években, mégis számos ponton változtattak a szakemberek a GTA bódéján a jobb légellenállás miatt. A ma Alfáján viszont a fél évszázados motorsport-hagyományokkal rendelkező Sauber Engineering-et hívták segítségül. Az istálló szakértelmének köszönhetők egyebek mellett az oldalsó kötények, az egyedi hátsó légterelő, valamint az aktív első splitter mellett szénszálból készült hátsó diffúzor is, melyeket Európa legmodernebb szélcsatornájában fejlesztettek tökélyre. És hogy egy utolsó apró, de igen fontos részlet is stimmeljen a múlt- és jelen randiján, ezúttal is neves autóversenyzőkkel közösen finomították a gépeket. Teodoro Zeccoli és Andrea de Adamich éppen a Giulia GTA-val érték el legnagyobb sikereiket, míg 2020-ban, a fejlesztési fázisban az Alfa Romeo Racing ORLEN F1 pilótái, Antonio Giovinazzi és Kimi Räikkönen vállaltak aktív szerepet az éles tesztelésben. Az Alfa Romeo első emberei úgy érzik, sikerült megfelelően ötvözni a múltat a jelennel, így mind az ötszáz vásárló valóban különleges négykerekűhöz jutott hozzá. Apró adalék, hogy miután hivatalosan elérték a kitűzött félezres darabszámot, még mindig akadnak vevőjelöltek. És bár ez valóban megtiszteltetés a márkának, ha teljesen hűek akarnak maradni a GTA szellemiségéhez, akkor sűrű elnézések közepette megpróbálják valahogy másképp kompenzálni azokat, akik lemaradtak. Hiszen az 1965-ös Giulia GTA is mindössze 500 példányban készült, ugyanis ennyire volt szükség ahhoz, hogy versenycélokra homologizálhassák az autót. Nem lett belőle 501-es számú.

Alfa Romeo Giulia GTA részletek
Az Autodelta Racing Team Baloccóban fejlesztette ki az 1965-ös GTA-t: mérnökeik túlórázva építettek az ikonikus modellből versenyautót. A mai Giulia GTA-t fejlesztő csapat ugyancsak nem mindennapi körülmények között dolgozott a projekten, melynek minden darabját eladták. Fotók: Alfa Romeo