Rendhagyó módját választotta a Toyota legújabb modellje bemutatójához. A kialakult helyzetben a legbiztonságosabb megoldással online jutott el mindenkihez a Yaris Cross híre. Külön ezért készítettek egy weboldalt, ahol a nagy eseményekhez hasonlóan még visszaszámlálót is indítottak. Az újdonság nem csak nevében Yaris, alapjuk és technikájuk is azonos. A Toyota már jó ideje átállt a közös platform építésre, vagyis bizonyos modelljeiket ugyanarra a bázisra húzzák fel. Így például az új RAV4 a Camry-vel is osztozik az alkatrészekben, a Toyota GA-B kompakt padlólemezére pedig a hamarosan érkező új Yaris mellett már a Yaris Cross-t is rápakolták. Az alacsonyabb súlypont jobb vezethetőséget garantál, a kompakt külső méretek ellenére pedig a gyáriak szerint tágas lehetett a belső. Mivel a Yaris Cross rövidebb (4180 mm), keskenyebb (1765 mm) és kisebb tengelytávolságú (2560 mm), mint a C-HR, így az újdonság bevezetésével a Toyota kibővített SUV-kínálata immár a B-, C- és D-szegmenst is lefedi. Az új Yaris Cross megtervezése előtt komoly kutatómunkát végeztek a Toyota szakemberei. A formatervezési igazgató elmondta, kifejezetten az európai vásárlókra koncentráltak. Megkérdeztek autósokat is a közlekedési szokásaikról, illetve arról, mire is használják járgányaikat, mielőtt az első skicceket felrajzolták. Így született meg a Toyota szerint robusztus és minimalista karosszéria. A névrokon kistesó, a Yaris 2560 mm-es tengelytávolságával készül a Yaris Cross is, de 240 mm-rel hosszabb, 90 mm-rel magasabb és 20 mm-rel szélesebb lett. Hasmagassága pedig 30 mm-rel gyarapodott.
A Yaris és a Yaris Cross az első olyan autók, amelyekben a Toyota legújabb, 1,5 literes hibrid rendszere található. Ezt a technológiát közvetlenül a nagyobb, 2,0 és 2,5 literes hajtásláncokból fejlesztették ki, amelyek a nemrégiben bemutatott Corolla, C-HR, RAV4 és Camry modellek kínálatában szerepelnek. Az új, másfél literes, háromhengeres Atkinson-benzinmotorban tovább csökkentették a mérnökök a súrlódási és mechanikai veszteségeket, optimalizálták az égés sebességét és így elkészült a világ egyik legkülönlegesebb blokkja, termikus hatásfoka ugyanis eléri a 40 százalékot. A szakemberek és egyelőre az első Yaris teszteredmények alapján is meggyőző erőforrás lett, már alacsony fordulatszámon is magas forgatónyomatékot biztosít a kis egyötös, miközben fogyasztása is kordában tartható erőlködés nélkül. Valószínűleg az alig nehezebb Yaris Cross-ban sem fog erőlködni a 116 lovas egység. További újdonság a választható összkerékhajtás. Az elektronikus vezérlésű rendszer kisebb és könnyebb a mechanikus AWD egységeknél. Normál haladás közben a Yaris Cross első kerekei dolgoznak, de ha az út csúszóssá válik – például ha az autó síkos macskaköveken, sűrű esőben, hóban vagy homokos talajon közlekedik –, az összkerékhajtás automatikusan bekapcsol. Elinduláskor és gyorsításkor pedig a rendszer nyomatékot küld a hátsó kerekekhez. Minden Yaris Cross megkapja a Toyota Safety Sense aktív biztonsági rendszereit és vezetősegítő funkcióit. A Toyota számításai szerint évente több mint 150.000 darab Yaris Cross készül majd a Valenciennes közelében található TMMF ( Toyota Motor Manufacturing France) Onnaing üzemben, piaci bevezetése pedig 2021-re várható.