Nem csináltak belőle nagy hírverést, pedig elég meglepő eredménnyel zárult június 5-én a különleges autókra szakosodott, Bring a Trailer egyik online aukciója. Egy patika állapotú, 2000-ben gyártott Honda Civic Si 50 ezer dollárért, vagyis átszámítva (2020. június 5-én 1 USA-dollár 304,62 forintot ért) 15.231.000 forintért váltott gazdát. Persze rögtön mindenki a miértet keresi, vagyis hogy érheti egy 20 éves Civic egykori árának majd háromszorosát? Nos, a története szinte mesébe illő. A kék autó először Floridában gurult betonos útra, miután első tulajdonosa leszurkolt érte 17.985 dollárt a helyi kereskedésben. Nem éppen fapados tehát ez a Civic Si, nem hiányzik belőle a klíma, a tempomat, vagy az elektromos tetőablak sem. De akad még benne hat hangszórós hifi rendszer is, amihez egy Pioneer CD-s fejegységet rendelt még újkori tulaja. Aztán valamiért – lehet, hogy a gyárilag sportosabb rugókkal épített futómű nem volt túl komfortos számára – 2004-ben úgy gondolta, elég a 160 lóerős csodaparipából és piacra került az akkor szinte még bejáratós Honda. Így jutott Washingtonba az autó, ahol 16 évig szolgált második gazdájánál. Aki alig hajtott vele évente pár száz mérföldet, vagyis valószínűleg egy garázsban pihent a legtöbbet a négykerekű. A leírás szerint az utolsó szerviz 2017-ben volt rajta, akkor mindössze a folyadékokat és szűrőket cserélték benne – más beavatkozásra nem volt szükség. Rendkívüli szervizlátogatáson pedig 2020 januárjában volt a járgány, a gyáriak ugyanis visszahívták több, világszerte értékesített Hondával együtt a vezetőoldali légzsák-modul cseréje miatt. Minden egyes momentum hivatalosan is igazolható, egyedül a korábbi inspekciókról nem tudtak mind elszámolni a Civic aukciója előtt. A második tulajdonos egyébként egy kicsit tovább javított a sportos futóművön, ugyanis a gyári első toronymerevítő mellé beszerzett egy kiegészítő DC Sports készletet is hátulra. És, némiképp előrelátó módon az ajtókat leélvédőztette, míg a kerékjáratokba egy speciális műanyag burkolatot rakatott – valószínűleg, miután alaposan kialvázvédőztette a kupét. Így gyakorlatilag megfelelően tartósította a következő időszakra a verdát, a képeket nézegetve ez a gép valóban még csak hírből sem ismeri a rozsdát. Minden más viszont pont olyan, ahogy a gyárból kigurult 2000-ben, még a könnyűfémfelniket sem cserélték le másikra. De a legfontosabb, hogy órájában mindössze 5644 mérföldet (9083 km) mutatott a számláló, mielőtt harmadik tulajdonosa kifizetett érte egy mostani, nullkilométeres Type-R GT-nél másfél millióval többet.
Bár Magyarországon a kupé Civic nem kaphatta meg a legendás B16A2 aggregátot, azért akinek kellett a 160 lóerő, annak lehetősége volt megkaparintani az elegáns négyajtós szedán vagy a háromajtós VTi-t. Érdekes, hogy míg az alap, 90 lovas egynégyes Civic árcéduláján 3.490.000 forint szerepelt 2000-ben, a VTi-ért 4.390.000 forintot kellett fizetni. Csak az összehasonlítás kedvéért, házon belül a 190 lovas Integra Type-R akkor 6.330.000 forintba került, az S2000-ért pedig 9.880.000-et kértek. A fő konkurens, 150 lóerős Golf GTi-t pedig elég húzós, 6.428.000 forintért lehetett hazavinni. Egyébként a 211 lóerős Subaru Impreza GT Turbo 8.650.000 forintot kóstált akkoriban – gyakorlatilag a duplája volt a Honda Civic VTi-nek, és bár tudom, nem egy kategóriába tartoznak, de ezzel is csak érzékeltetni akartam, hogy a Honda milyen jól beárazta a Civic egykori csúcsmodelljét. Ez a nagy víz másik oldalán is így volt. Ráadásul igen rövid idő alatt egész komoly kultúrája lett a különböző tuningolási lehetőségeknek, amik aztán a filmekben (Halálos iramban) vagy a különböző videójátékokban is visszaköszöntek. Az pedig, hogy néhány különösen jól megépített Civic még a szupersportautók orra alá is képes borsot törni, számos videó örökíti meg a YouTube-on, mint például ez is. Szóval Amerikában is szeretik a Honda Civic-et, ismerik és tudják, a B16A2 erőforrás volt az utolsó kis lökettérfogatú szívómotorja a Hondának, amit a híres VTEC változó szelepvezérléssel gyártottak. A következő, hetedik generációs Civic-ben, ahol közben a VTi jelölés is átadta helyét a Type-R-nek, már 2 literesre nőtt az atmoszférikus aggregát, igaz ennek megfelelően 200 tagú ménessel büszkélkedhetett. A mai csúcs Civic orrában pedig a lökettérfogat változatlan, de már turbó segítségével 320-ra emelkedett a lovak száma – pont a duplájára az egykori szívómotornak. Lehetséges, hogy a rajongás egyik kifejező eszköze tehát az 50 ezer dolláros, vagy ha úgy tetszik 15 millió forintos vételár a 20 éves Civic Si-ért. Az persze továbbra is nagy kérdés, vajon ebben az állapotában akarja megtartani a vevő, vagy esetleg egy újabb sleeper építésén gondolkodik? Lehet, pár éven belül még találkozunk ezzel a kék csoda járgánnyal.