Amikor már nem csak a jobb lábon múlik

Szerencsére sok kíváncsi ember dolgozik a Hondánál. Legutóbb éppen az érdekelte a japán szakembereket, e:HEV hajtásláncuk hogyan muzsikál valós körülmények között a konkurensek hibridjeihez képest.

Honda HR-V e:HEV
Fotó: Honda

Bár a WLTP adatok is elméletileg jobban megközelítik a valóságot, időnként szükség van nem laboratóriumi mérésekre is. Ezzel egyre több gyártó foglalkozik, főleg, mióta az uniós szabályozás a CO2 kibocsátás mérséklésére ösztönzi őket. Mert minél kevesebbet fogyaszt egy autó, annál kevésbé szennyezi a környezetet, ez pedig jó pont. A Honda bár számos üzemanyag pazarló csoda négykerekűt adott nekünk, ugyanakkor a mérnökök több évtizede alaposan ügyelnek a megfelelő balanszra. Minden csúcsgép mellé készült legalább két környezetvédő modell. Vagyis, ha összeadjuk ezek károsanyag-kibocsátását és átlagoljuk, valójában a japán márka sosem állt igazán rosszul ezen a téren. A Honda aktuális célkitűzése, hogy 2022-re minden értékesített modelljük valamilyen villanyos meghajtással készül – legutóbb a HR-V legújabb nemzedékét dobták piacra, orrában a Jazz modellen már büszkén virító e:HEV feliratú hajtáslánccal. A két villanymotoros és egy hagyományos üzemanyaggal működő, de Atkinson-ciklusban dolgozó aggregát kooperációja mozgatja a japán vállalat crossoverét is. Hatásfokáról már eddig is ódákat zengtek, a Jazzben pedig már volt alkalmunk élőben is megtapasztalni, valóban jó az összhang a viszonylag sok komponens ellenére is.

Most viszont tovább mentek a Honda szakemberei, fogtak másik gyártóktól egy lágy-hibrid, valamint egy tölthető hibrid modellt és utcára küldték saját HR-V-jükkel együtt.

A 116 kilométeres útvonalat egyszerre teljesítette a három jármű, igaz, más-más sofőrök kezei alatt. De, mivel a beszámoló szerint hasonló a vezetési stílusuk, a közúti teszten legfeljebb a valós forgalmi szituációk okozhattak minimális eltérést a fogyasztásban. Jobbkezes utcánál esetleg lemaradt egyikük és egy kicsit nagyobb gázzal érte utól a többieket, vagy mondjuk lámpánál többet időzött egyikük-másikuk. A kis konvoj végül célba ért, a tapasztalatok alapján a Honda HR-V e:HEV pedig a tölthető hibridnél is takarékosabb lehet. Ehhez az is hozzátartozik, a tesztelt PHEV autó nem volt teljesen feltöltve és hatótáv megtartással használták, vagyis a rendszer gombnyomásra igyekezett a lehető legtöbb energiát tárolni egy esetleges kizárólag elektromos autókázáshoz. Átlagban 1,1 literrel kevesebb üzemanyagot égetett el 100 kilométeren a HR-V e:HEV, mint két vetélytársa. Urbánus közegben viszont a lágy-hibrid modellnél 4,5 literrel szerényebb étvággyal gurult el a Honda. Városon kívül további tapasztalat, hogy a HR-V elektromosüzem-ideje 3%-kal meghaladta a PHEV-ét. A Honda tehát az öntöltős hibrideknél marad, a Jazz, a CR-V és a HR-V után a rövidesen érkező 11. generációs Civic is megkapja az e:HEV hajtásláncot.

Honda HR-V e:HEV részletek
Három üzemmódot (elektromos, hibrid és belső égésű) kínál a HR-V e:HEV rendszere is. A vezérlőegység több tényezőt figyelembe véve (pl. az akkumulátorok töltöttségi állapota, a tempó) választja ki a megfelelőt. A sofőr gombnyomásra további három (Econ, Normal és Sport) lehetőségből választhat, attól függően, éppen siet vagy takarékoskodni akar-e. Fotók: Honda