Ám legyen! – Toyota GR Supra iMT

Nincs olyan gyártó, amely ne hangsúlyozná, mennyire fontosak az ügyfelek visszajelzései. A Toyota és versenyrészlege, a Gazoo Racing csapata azonban nem csak odafigyelt, de meg is tette, amire vágytak a Supra rajongók és a szakma. Igen, manuális váltót akartunk és megkaptuk.

Toyota GR Supra iMT
Fotó: Toyota

Ezt is megértük, opciós listára került a kézi váltó. Igaz, nem egy hétköznapi Toyota modellről van szó, hanem a japánok sportautójáról, a GR Supráról. A legenda legújabb, A90-es kódú generációja félidős frissítéshez érkezett és mivel is kedveskedhettek volna jobban a típus fanjainak, valamint az újságíróknak, mint azzal, hogy elkészítik azt, amire legtöbbünk vágyott. Nem egy újabb limitált szériát dobtak piacra, hanem egy igazi, férfias extrát, manuális váltót építettek be a Suprába. És hogy még menőbbnek érezzük magunkat, kizárólag a 3,0 literes, sorhatos motorhoz passzolták a kézi egységet. Mert ha már küzdünk, akkor 340 pacival viaskodjunk a megfelelő tapadásért, ne a „kis” kétliteres erőforrás 258 lova izzasszon meg minket. Azt viszont egy pillanatig se gondolja senki, hogy csak úgy fogtak egy hatos váltót, aztán ráfűzték a hathengeres aggregátra és csókolom.

Már-már tudományos szintre emelte a Toyota és a Gazoo Racing csapata a manuálosítást.

Először is, kifejezetten a nagyobb motorhoz fejlesztették a gangolós alkatrészt. Egyedi hajtótengelyt és fogaskerekeket terveztek, továbbá megerősítették a tányérrugókat, aztán az egészet egy átformált váltóházba csomagolták. A mérnökök a váltókarnak is új helyet jelöltek ki, ugyanis az automata előválasztó rúdja közel van a klímához. Az i-Drive tekerőgombja maradt végül csak az eredeti helyén, az üzemmódválasztó, a radar és a start/stop rendszer gombjai is arrébb költöztek. Az új fészekben végül pontosan 42 mm-re került a manuális váltó botja a légkondi paneljától. De, még itt sincs vége, ugyanis a szakemberek arra is figyeltek, milyen nehéz legyen a váltógomb – nem mindegy, hogyan pattintjuk helyükre a gangokat. A Toyota a hátrameneti fokozathoz igazította az erőkifejtés mértékét, és egy nehezebb sebességváltó fejet (200 g) választott a kellemesebb tehetetlenségi hatás kedvéért. Talán kevésbé szimpatikus vonás, hogy nem hagyományos manuális egységről beszélünk, a Toyota iMT, tehát intelligens szoftverrel készített váltóját építik be az új Suprába is. Vagyis, a paramétereket úgy állították be a mérnökök, hogy fel- és visszaváltáskor is a vezérlőegység optimalizálja a motor nyomatékát – vagyis gázfröccsöt ad, nehogy elkússzon az autó hátulja. Egy lehetőség adott ennek mellőzésére, SPORT állásban kikapcsolható a computeres felügyelet. Hagyományos kézifék viszont továbbra se lesz, minden manuális váltós Suprában is elektronikus kézifék rögzíti az autót.

Toyota GR Supra iMT manuál váltóval
Nem volt elég kivenni az automata választókarját (jobb oldal, középső kép), át kellett pakolni a gombokat, hogy a kézi váltó botja (jobb oldal, felső kép) ne lógjon bele a klíma paneljába. A hatgangos egységet kifejezetten a 3,0 literes, sorhatos motorhoz fejlesztették a japánok. Minden manuális váltós Suprán a hátsó felirat piros színű lesz. Fotók: Toyota

Ahogy azt említettem, ráncfelvarrással kötötték egybe a Toyotánál a manuális váltó beépítését. A frissítések többsége viszont ezúttal inkább szoftveres volt, pont a kézi egység miatt. Az automata GR Suprával emelkedőn, vagy eltérő tapadású felületeken elindulásnál – például amikor részben jeges úton parkol az autó – második fokozatban mozdul meg a járgány, anélkül hogy visszagurulna vagy a kerekek kipörögnének. Manuális váltónál is kapcsolhatunk kettesbe, de ilyenkor csúsztatjuk a kuplungot, az pedig nem tesz jót a szerkezetnek. Éppen ezért a Toyota mérnökei úgy hangolták a GR Supra kipörgésgátlóját, hogy akkor se veszítsék el a tapadást a hátsó kerekek, ha éppen egyes fokozatban indítjuk meg az autót, hasonló körülmények között. De a TRC rendszer azt is figyelembe veszi, ha éppen kanyarból kigyorsítunk. Ilyenkor azonban nem a teljes kakaót veszi el, csak egy részét, szóval a sofőrnek hagy egy kis játékot. Ha azonban mégis túl nagy lenne az önbizalom, a menetstabilizáló (VSC) rendszert kiegészítették egy újabb stabilizáló programmal (ARP), mely hirtelen tapadásvesztésnél viszont azonnal beavatkozik.

TRACK üzemmódban mindhárom őrangyal kiiktatható annyira, ha éppen úgy támad kedve a pilótának, simán, csak gázadással könnyű driftre foghatja a GR Suprát.

Utóbb említett biztonsági berendezésekből a frissített, automataváltós GR Suprákba is jut majd. A ráncfelvarrással együtt a futóművet is némiképp átdolgozták a szakemberek: merevebb vulkanizált gumit alkalmaztak az első és a hátsó stabilizátor rúd perselyeiben, újrahangolták a lengéscsillapítókat, valamint az elektromos szervokormány mechanikus alkatrészeit és a rendszer működési paramétereit is frissítették. Három új szín és egy új felni is felkerült a listára, míg az utastérben a korábbi vörös bőrt opcionális barna kárpitozás váltotta, illetve a manuális váltóra voksolók egy Alcantara csomagot is választhatnak. A frissített GR Supra család hamarosan érkezik a hazai márkakereskedésekbe is, árak és műszaki adatok akkor várhatók.

Toyota GR Supra iMT részletek
Készül egy Lightweight, azaz könnyített változat is a Supra iMT-ből. A speciális széria egyedi fehér fényezést, valamint különleges, 19-es felniszettet kap, továbbá kihagyják belőle az audiót és a nehéz, elektromos bőrüléseket is. Bár a sajtó fotókon nem ez a 38,3 kilóval könnyebb, kézi váltós Supra látható, a Toyota szerint várhatóan ebből fogy majd a legtöbb. Fotók: Toyota

Bár mondhatnám, látnok vagyok, de mindössze csak a manuális váltót hiányoltam a Toyota Supra videós tesztjében. Ha van időtök, mindenképp nézzétek meg, a hathengeres motor gyönyörű hangja ugyanis marad továbbra is!