Ezt is megértük, opciós listára került a kézi váltó. Igaz, nem egy hétköznapi Toyota modellről van szó, hanem a japánok sportautójáról, a GR Supráról. A legenda legújabb, A90-es kódú generációja félidős frissítéshez érkezett és mivel is kedveskedhettek volna jobban a típus fanjainak, valamint az újságíróknak, mint azzal, hogy elkészítik azt, amire legtöbbünk vágyott. Nem egy újabb limitált szériát dobtak piacra, hanem egy igazi, férfias extrát, manuális váltót építettek be a Suprába. És hogy még menőbbnek érezzük magunkat, kizárólag a 3,0 literes, sorhatos motorhoz passzolták a kézi egységet. Mert ha már küzdünk, akkor 340 pacival viaskodjunk a megfelelő tapadásért, ne a „kis” kétliteres erőforrás 258 lova izzasszon meg minket. Azt viszont egy pillanatig se gondolja senki, hogy csak úgy fogtak egy hatos váltót, aztán ráfűzték a hathengeres aggregátra és csókolom.
Már-már tudományos szintre emelte a Toyota és a Gazoo Racing csapata a manuálosítást.
Először is, kifejezetten a nagyobb motorhoz fejlesztették a gangolós alkatrészt. Egyedi hajtótengelyt és fogaskerekeket terveztek, továbbá megerősítették a tányérrugókat, aztán az egészet egy átformált váltóházba csomagolták. A mérnökök a váltókarnak is új helyet jelöltek ki, ugyanis az automata előválasztó rúdja közel van a klímához. Az i-Drive tekerőgombja maradt végül csak az eredeti helyén, az üzemmódválasztó, a radar és a start/stop rendszer gombjai is arrébb költöztek. Az új fészekben végül pontosan 42 mm-re került a manuális váltó botja a légkondi paneljától. De, még itt sincs vége, ugyanis a szakemberek arra is figyeltek, milyen nehéz legyen a váltógomb – nem mindegy, hogyan pattintjuk helyükre a gangokat. A Toyota a hátrameneti fokozathoz igazította az erőkifejtés mértékét, és egy nehezebb sebességváltó fejet (200 g) választott a kellemesebb tehetetlenségi hatás kedvéért. Talán kevésbé szimpatikus vonás, hogy nem hagyományos manuális egységről beszélünk, a Toyota iMT, tehát intelligens szoftverrel készített váltóját építik be az új Suprába is. Vagyis, a paramétereket úgy állították be a mérnökök, hogy fel- és visszaváltáskor is a vezérlőegység optimalizálja a motor nyomatékát – vagyis gázfröccsöt ad, nehogy elkússzon az autó hátulja. Egy lehetőség adott ennek mellőzésére, SPORT állásban kikapcsolható a computeres felügyelet. Hagyományos kézifék viszont továbbra se lesz, minden manuális váltós Suprában is elektronikus kézifék rögzíti az autót.
Ahogy azt említettem, ráncfelvarrással kötötték egybe a Toyotánál a manuális váltó beépítését. A frissítések többsége viszont ezúttal inkább szoftveres volt, pont a kézi egység miatt. Az automata GR Suprával emelkedőn, vagy eltérő tapadású felületeken elindulásnál – például amikor részben jeges úton parkol az autó – második fokozatban mozdul meg a járgány, anélkül hogy visszagurulna vagy a kerekek kipörögnének. Manuális váltónál is kapcsolhatunk kettesbe, de ilyenkor csúsztatjuk a kuplungot, az pedig nem tesz jót a szerkezetnek. Éppen ezért a Toyota mérnökei úgy hangolták a GR Supra kipörgésgátlóját, hogy akkor se veszítsék el a tapadást a hátsó kerekek, ha éppen egyes fokozatban indítjuk meg az autót, hasonló körülmények között. De a TRC rendszer azt is figyelembe veszi, ha éppen kanyarból kigyorsítunk. Ilyenkor azonban nem a teljes kakaót veszi el, csak egy részét, szóval a sofőrnek hagy egy kis játékot. Ha azonban mégis túl nagy lenne az önbizalom, a menetstabilizáló (VSC) rendszert kiegészítették egy újabb stabilizáló programmal (ARP), mely hirtelen tapadásvesztésnél viszont azonnal beavatkozik.
TRACK üzemmódban mindhárom őrangyal kiiktatható annyira, ha éppen úgy támad kedve a pilótának, simán, csak gázadással könnyű driftre foghatja a GR Suprát.
Utóbb említett biztonsági berendezésekből a frissített, automataváltós GR Suprákba is jut majd. A ráncfelvarrással együtt a futóművet is némiképp átdolgozták a szakemberek: merevebb vulkanizált gumit alkalmaztak az első és a hátsó stabilizátor rúd perselyeiben, újrahangolták a lengéscsillapítókat, valamint az elektromos szervokormány mechanikus alkatrészeit és a rendszer működési paramétereit is frissítették. Három új szín és egy új felni is felkerült a listára, míg az utastérben a korábbi vörös bőrt opcionális barna kárpitozás váltotta, illetve a manuális váltóra voksolók egy Alcantara csomagot is választhatnak. A frissített GR Supra család hamarosan érkezik a hazai márkakereskedésekbe is, árak és műszaki adatok akkor várhatók.
Bár mondhatnám, látnok vagyok, de mindössze csak a manuális váltót hiányoltam a Toyota Supra videós tesztjében. Ha van időtök, mindenképp nézzétek meg, a hathengeres motor gyönyörű hangja ugyanis marad továbbra is!