Ez nem vicc – Toyota GR Corolla

Elég bizalmatlanok vagyunk április 1-jével kapcsolatban. Néhány autógyártó is beszállt a poénkodásba az elmúlt években, így érthető, kétkedve fogadtuk a legtöbben a Toyota bejelentését is. Ám nagyon úgy fest, tréfa helyett végül óriási meglepetés lett.

Toyota GR Corolla
Fotó: Toyota

Nem hallottam soha egy hangos szót, nem találkoztam egy elégedetlen Corolla fannal, aki hiányolta volna mostanában a csúcsverziót kedvencéből. Pedig a Toyota több generáción keresztül ügyelt arra, hogy alsó-közepes világautójából mindig legyen egy alaposan kihegyezett variáns. Aztán a Corolla-Auris névcserénél elmaradt az elődnél bevezetett TS rövidítés, és ezzel maga az atléta Auris is csak egy vágy maradt. Valahogy az új modell elnevezés sem jött be igazán, legalábbis ami a fiatalabb vevőkört illeti. Így 2019-ben, a következő nemzedéknél már újra Corolla felirat került az ötajtós bódé csomagtérfedelére is, a vezetési izgalmat keresőknek pedig megjelent a 2,0 literes nagy hibrid változat. A 180 lóerő összteljesítményű vegyes tüzelésű Corolla jól is muzsikált, éppen 8 másodperc alatt futotta a százas sprintet, az elektromotornak köszönhetően pedig szinte minden sebességtartományban úgy lódult neki, mintha meg sem akarna állni. Persze, a 180 km/h-ban limitált végsebesség azért kijózanító, de erre főként az inverter, valamint a hibrid akkumulátor védelme miatt volt szükség. Időközben készült GR Sport kivitel még a négyajtós szedánból is, de ez elsősorban csak optika, a combos erőforrás nem egyértelmű, ha valakinek nincs rá szüksége. Elmaradt tehát egy valódi fújtató über Corolla, ami most úgy tűnik, itt van. A Toyota már napokkal ezelőtt jelezte egy új GR modell érkezését, csak éppen azt nem mondták meg a marketingesek, melyik lesz az. Bár nem kellett sokat matekozni, azért az április 1-es dátum sokakat – beleértve engem is – némiképp megzavart. Akár egyszerű bolondok napi tréfa is lehetett volna belőle, de most nagyon úgy fest, a Toyota komolyan gondolta és itt van minden idők legerősebb szériagyártású Corolla modellje, a GR.

Toyota GR Corolla kívülről
A képeken az amerikai piacos modellek láthatók egyelőre. A megjelenés kicsit Subarus, főleg profilból, de egy csúcsverzió nem lehet szégyenlős. Igenis üvöltse arcba, mit tud. Fotók: Toyota

A földig húzott első spoileren hatalmas légzőnyíláson át áramlik a levegő a motortér felé. Elöl 60, míg hátul 85 mm-rel szélesedett a nyomtáv – ezt követi egy főleg csípő tájékon kidomborodó body kit is. A kerékjárati ívekben ismerős a 18-as papucskészlet – a GR Yaris Sport csomagjához ugyanezek járnak, csak mivel annál a kasztni kisebb, ott jobban kitölti a helyet. Természetesen a fékeket is nagyobbakra cserélték, ha meg kell állni, elöl négy- míg hátul kétdugattyús féknyergek cuppannak a tárcsákra. A legtöbb kiegészítő közül talán a kipufogó kialakítása a legfurcsább. A kétoldali kidörgők mellett egy középső, ráadásul teljesen más fazonú trombita is helyet kapott a diffúzorban – a legutóbbi Civic Type-R három egymás melletti csöve óta nem volt ilyen szokatlan elrendezésű hangrendszer autó farán.

Amiből jön hátra a zaj, az szintén a GR Yarisból átvett, 1,6 literes, háromhengeres turbómotor.

Ám itt, egyebek mellett a komplett leömlő cseréjével a 261 lóerő helyett 305 paci (jelenleg az amerikai piacos verzió adata) a teljesítménye, míg forgatónyomatékból 360 helyett 370 Nm jutott a GR Corollába. A menetteljesítményekről egyelőre nincsenek hivatalos adatok, de ha a GR Yarisból indulunk ki, akkor valószínűleg hasonló produkcióra lesz képes a GR Corolla is. Mivel 185 kilóval nehezebb kistesójánál (GR Yaris: 1290 kg, GR Corolla: 1475 kg), hiába erősebb annál, várhatóan 5,5 másodperc körül futja majd a százas sprintet és feltehetően a 230 km/h-s, limitált végsebesség is megmarad. A GR Corolla alatt is a GR-Four névre hallgató összkerékhajtási rendszer lapul. A vezető három üzemmód (Normal, Sport és Track) közül választhatja ki, a hajtás hány százaléka jusson előre és hátra. A váltó itt is kizárólag hatos manuális, a kézifék pedig hagyományos – ami jó, azt szerencsére a Gazoo Racing mérnökei is meghagyták. Belül sportüléseket, fémpedálokat, valamint egyedi grafikájú, digitális számlapot építenek minden GR Corollába. A modell premierje Amerikában volt, Japánban és Európában pedig várhatóan 2022 második felében mutatják be.

Toyota GR Corolla G16E-GTS motorja
Elsősorban kis tömege és kompakt méretei miatt választották a fejlesztők ezt az erőforrást. A G16E-GTS gyári kódú, 12 szelepes aggregát 305 LE mellett 370 Nm forgatónyomatékot produkál. A GR Corollában belül csak a szokásos kötelező sportos kellékek vannak. Fotók: Toyota