A Ford bemutatta minden idők legbrutálisabb Focus ST-jét. És ez miért nagy szó? Azért, mert az ST jelölés mindig is a második legerősebb Focusok hátsóján díszelgett. Tehát van egy alfa-modell, a top hím, a király, ami nem más mint az RS. Az első változatok 2002 és 2003 között készültek, néhány elvakult autófanatikusnak, akik hajlandóak voltak még egy fapados Focus árát kifizetni a szívómotoros ST170-en túl. A 215 lóerős 2 literes turbómotor viszont garantáltan mosolyt csalt a pilóta arcára, a mindössze 4700 példányból azonban valószínűleg mára csak kevés maradt eredeti, vagy sérülésmentes állapotban. A második generációs Focusban már 305 lóerős ménessel megáldott 2,5 literes, öthengeres aggregát volt az autó orrában és igen emberes, 440 Nm-es forgatónyomaték akarta lesodorni minden egyes gázadásra a vasat az útról. Hiába a különleges sperrdifi, vagy a függőcsapszeges felfüggesztés, a volánon mindent érzett a sofőr, ha súlyosabb volt a jobb lába. A sort most azért nem folytatom tovább, mert a harmadik nemzedéknél már négykerékhajtást pakoltak az RS alá, ráadásul egészen elképesztő, 350 lóerőt préseltek ki az ismét csak négyhengeres, de 2,3 literes EcoBoost motorból, tehát ezt az RS-t maximum kergetni tudja az új ST. Ami rendben is van, a csúcsváltozat az legyen is mindig az. De, a korábban említett két generáció RS-ének pilótája bajban lenne egy piros lámpás rajtolásnál, legalábbis a benzines ST-vel szemben. Olyat pörkölne oda elődeinek, mint gyalogkakukk a prérifarkasnak.
Eljött az a pillanat is, amikor a benzinmotorból nagyobb nyomatékot csaltak elő a mérnökök. Az új 2,3 literes EcoBoost aggregát ugyanis 420 Nm-t tud, míg a 2 literes EcoBlue öngyulladós egység 400 Nm-rel gazdálkodik. A ménesek között még jelentősebb a differencia, az ólommentessel hajtott egység 280 lóerőt ad le, a gázolajos motor pedig 190 paripát mozgósít. Pontos gyorsulási adatokat egyelőre még nem adtak meg, de annyit már most elárultak, hogy
a benzines változatnak kevesebb mint 6 másodperc kell a 0-100-as sprinthez.
Vagyis, hogy a történelmi visszatekintést is rövidre zárjam, hiába erősebb papíron a második generációs Focus RS, mivel 5,9 másodperc alatt futotta meg a százat, valószínűleg fejet mennének az új ST-vel. Akiknek nem csak a száraz matek érdekes, azoknak is rengeteg új dolog van a 2019-es Focus ST-ben. Itt azonban húztak egy határt a szakik és vannak, amik például csak a benzines modellbe kerülnek be. Ilyen például az elektronikus vezérlésű részlegesen záró differenciálmű. A sebességváltóba beépített rendszer hidraulikus működtetésű tengelykapcsolókkal korlátozza a rosszabb tapadású kerékhez jutó vonóerőt, és a rendelkezésre álló forgatónyomaték akár 100 százalékát is képes a jobban tapadó kerékre irányítani. A technológiát a Borg Warner cég fejlesztette és előnye a hagyományos mechanikus rendszerekhez képest, hogy az elektronika már előre képes módosítani a vonóerő elosztását, vagyis nem közvetlenül a kerekek kipörgésére reagál. Aztán itt van még a váltó, az EcoBoost változatokhoz akár 7 gangos automata is rendelhető a hatos manuális egység helyett. A gázolajos ST-kben viszont csak kézi váltó van. De említhetném még a folyamatos lengéscsillapítás vezérlést, ahogy a többféle programot kínáló üzemmódválasztó is a benzines modellek sajátja.
Azért a gázolajos verziókba is jutott csemege bőven. Csekély tehetetlenségű turbótöltő, kisebb hőtágulású acél dugattyúk, optimális égést biztosító tükörszimmetrikus szívónyílás-kialakítás – hogy csak pár dolgot említsek a motorból. Az erő megzabolázására itt Nyomatékvektor Szabályozást terveztek, ami ívmenetben az első ívbelső kerék fékezésével javítja az autó úttartását, és mérsékli az alulkormányzottságot. A futómű alap felépítése azonban már szinte centire ugyanaz. A lengéscsillapítók elöl 20, hátul pedig 13 százalékkal merevebbek, a hasmagasság pedig 10 mm-rel csökkent a mezei Focusokhoz képest. Természetesen nagyobb fékek is járnak az ST modellekhez, elöl 330, míg hátul 302 mm-es féktárcsák vannak. A rendszer különlegessége, hogy a fékteljesítményt ugyanolyan szigorú teszteken értékelték, mint a Ford GT szupersportkocsiét. A kék oválos márka szakemberei állítják, sikerült elérni, hogy a fékek fáradása majdnem négyszer annyi idő után következzen be, mint az előző generációs Focus ST-knél. Az utastérben nincs olyan óriási sportosítás. Recaro ülések, fémpedálok, alumínium váltógomb és alul lapított volán amik elsőre feltűnnek, illetve az, hogy nincs a középkonzol tetején a szokásos három kiegészítő műszer. Azok ugyanis digitálisak lettek és a számlapok közötti egérmoziba költöztek be. A helyükön trónoló 8 colos érintőképernyőn megjelenő funkciók akár hangvezérléssel is kezelhetők. A SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszer kompatibilis az Apple CarPlay and Android Auto applikációkkal. Ezeken felül az elérhető funkciók közt a FordPass Connect fedélzeti modem-technológia is megtalálható, ami akár 10 készülék csatlakoztatására is alkalmas mobil WiFi-hotspottá alakítja az autót. Az új Ford Focus ST 2019 nyarán érkezik a szalonokba, az árak is majd akkor lesznek nyílvánosak.