Hibridekkel erősít a listavezető Suzuki

Nem változtak 2019-ben sem a hazai újautó vásárlási szokások. A legtöbb potenciális vevő továbbra is a Suzuki kereskedésekben hagyja a pénzét. Úgy tűnik, a hibridek egyre vonzóbbak, szóval a Suzukinak is eljött az ideje, hogy beszálljon a játékba. Megtették.

Hibridekkel erősít a listavezető Suzuki

Akár hátra is dőlhetnének a Suzuki vezetőségében, ugyanis már most, 9 hónap után több személyautót értékesített a japán vállalat itthon, mint tavaly egész évben. Sőt, a Carinfo adatai alapján közel 40 százalékkal megfejelték a 2018-as háromnegyed éves adatokat is. Ugyancsak jól áll egyébként a teljes személyautó piac, 2018 azonos időszakához képest 10 százalék pluszban van. A 2019. január-szeptember között eladott top 10 márkák versenyében a Suzukit a Ford követi, a harmadik helyen pedig az Opel van. Őket sorrendben a Škoda, a Toyota, a Volkswagen, a Dacia, a Kia, a Renault és a Fiat követi. A legkelendőbb modell természetesen továbbra is a Suzuki Vitara, 9311 darabot adtak el csak eddig belőle, ami 5,2 százalékos emelkedés 2018-hoz képest. A második helyen is egy Suzuki, az SX4 S-Cross áll, ebből 7643-at vittek haza. Ez a négykerekű az idei év egyik meglepetése, ugyanis több mint kétszer annyi fogyott belőle háromnegyed év alatt, mint tavaly. Ilyen mértékű fejlődést nem, de ehhez hasonlót a top 20 négykerekűek közül mindössze két másik tudott elérni, melyből az egyik ugyancsak Suzuki emblémát visel magán. Visszatérve a dobogósokhoz, a harmadik a Škoda Octavia, amire eddig 5210 vevő szavazott. A cseh–német járgány 5,4 százalékos emelkedést ért el 2018 azonos időszakához képest. A lista további része is érdekes, a top 20 folytatása így néz ki:

  • Opel Astra (3377 db, -11,43%)
  • Dacia Duster (3133 db, +25,82%)
  • Fiat 500 (2674, +74,32%)
  • Opel Corsa (2435 db, +67,93%)
  • Renault Clio (2387 db, +19,83%)
  • Kia Ceed (2284 db, +80,70%)
  • Ford Kuga (2184 db, -6,91%)
  • Ford Focus (2172 db, -22,98%)
  • Suzuki Swift (2015 db, +106,45%)
  • Toyota Corolla (1909 db, +108,18%)
  • Ford Tourneo Custom (1788 db, +89,81%)
  • Toyota Yaris (1679 db, -17,62%)
  • Dacia Sandero (1584 db, +25,02%)
  • Volkswagen Golf (1560 db, +1,76%)
  • Nissan Qashqai (1545 db, -25,29%)
  • Kia Sportage (1359 db, +2,03%)
  • Toyota CH-R (1324 db, -11,08%)

Kiderült az is a 9 havi eladások alapján, hogy a dízelek egyre jobban háttérbe szorulnak. A háromnegyed éves összefoglaló szerint az új autók 73,16 százalékát adták el benzinmotorral, az öngyulladósok mindössze az értékesítések 19,61 százalékát fedték. Tavaly egyébként 70,55% és 24,06% volt ugyanezen időszak alatt az ólommentesek és a gázolajosok aránya. A hibridek 2019-ben már a hazai eladások 5,36 százalékát (6167 db) tették ki, míg 2018-ban 3,97 százalékot (4149 db) értek el a januártól szeptember végéig tartó értékesítési időszakban. Elektromos autókból is több fogy, idén eddig 1352 darab fogyott, amivel a teljes piac 1,17 százaléka az övék. Egy évvel ezelőtt 867 villanyos járgányt értékesítettek, ez pedig 2018-ban 0,83 százalékos részesedést jelentett.

2019-es Suzuki eladások
20391 darab autót adott el a Suzuki 2019. január 1. és szeptember 30. között Magyarországon. Ebből a hazai gyártású Vitara a kedvenc, de az SX4 S-Cross is kelendő, a második legtöbbet értékesített négykerekű idén.

Egy kis feketeleves, de sajnos a literes Boosterjet turbó motort száműzték a Suzuki kínálatából, vagyis a Vitara és az SX4 S-Cross is csak egyetlen erőforrással kapható egy ideig. Azért is fájdalmas ez a lépés, mert Európán kívül köszönik szépen, nagyon szívesen használják továbbra is a japán márka modelljeiben. Nálunk viszont 2020-ra jön a 95 g/km-es érték, melyet minden gyártónak kötelező lesz produkálni négykerekűivel. Persze, ez is egy átlagolt szám, tehát lesznek olyan autók, melyek ennél többet, illetve kevesebbet bocsátanak majd ki. De a lényeg, a folyamatosan szigorodó károsanyag-kibocsátási normák miatt sok erőforrás megy a levesbe, mert megközelíteni sem tudja a határszámot. Szóval egyik oldalon kénytelen volt meghozni a Suzuki a döntést, de azért nem kell őket félteni, ugyanis újabb lehetőségeket találtak arra, hogy pótolják az elvesztett motort. Rövidesen. Előtte viszont még kellett egy kis alapozás, ehhez pedig itt van mindjárt két japán gyártású modelljük, a Swift és az Ignis, melyekkel beléptek a hibridek világába. Nem merészkedtek a Toyota vadászterületére, inkább a ma igen divatos kiegészítő generátoros megoldásra tették le a voksukat. Erre is van magyarázat, a Suzukik ugyanis könnyűek, nem lehet telepakolni őket mindenféle akkumulátorokkal meg nagyteljesítményű villanymotorral. A lágy-hibrid megoldás viszont tökéletesen megfelel, vagyis egy indító generátort és az ahhoz tartozó aksit és kábeleket kell csak beépíteni, ami helytakarékos és viszonylag kis tömegű is. Így a japán vállalat környezetkímélő kisautói ugyanúgy tárolják egyebek mellett a fékezésből visszanyert energiát, amit aztán az autó mozgatására is tudnak fordítani, illetve az indító generátornak köszönhetően sokkal hatékonyabban működnek a hagyományos start/stop rendszerekkel szerelt autóknál. A Suzuki hibridjeit ezentúl az alapján nevezi el, hogy hány voltos rásegítést kapnak. Az első fecskék, a Swift és az Ignis is Hybrid 12V néven kerül forgalomba, igaz az autók farán csak a Hybrid felirat díszeleg majd. Az 1,2 literes szívómotorral kínált környezetkímélő modellek minden felszereltségi szinten elérhetők, felára a Swiftnél 200 ezer forint, az Ignis pedig szinte kizárólag a Hybrid hajtással kapható. A legolcsóbb Swift GL 1,2 Hybrid 12V 4.120.000 forintos listaáron (3.390.000 Ft kedvezményes áron), az Ignis GL 1,2 Hybrid 12V 4.115.000 forintért (3.415.000 Ft kedvezményes áron) vihető haza. Konkrétumot még nem hallottunk, de az már biztos, hogy rövidesen egy Hybrid 48V rendszer is jön, melyről sokat sejtetően annyit azért elárultak a Suzuki szakemberei, hogy kompakt SUV-khez tökéletes megoldás. Vagyis, könnyen elképzelhető, hogy a 2020 első negyedévében érkező új Vitara és SX4 S-Cross is megkapja majd. És hogy teljes legyen a paletta, a Swift és az Ignis is megújul jövőre. Előtte viszont még koncentráljunk 2019-re, ugyanis két és fél hónap van vissza, hogy a Suzuki újabb rekord évet könyvelhessen el.

Suzuki hibridek
Az első hibridek, a japán gyártású Swift és az Ignis. Mindkettő elérhető akár AllGrip összkerékhajtási rendszerrel is, a bemutatóra hozott Ignis pont ilyen volt. A Swift 1,2 Hybrid 12V gyári vegyes fogyasztási adata 5,008 l/100 km, az Ignis Hybrid 12V AllGrip-é pedig 5,667 l/100 km, WLTP-ciklus szerint mérve.