Kettősség még nem volt ilyen vonzó – BMW M5 és BMW M5 Touring

Már az összkerékhajtásnál is felszisszentek páran az M-es rajongótáborban, de valahogy csak lenyelték a keserű pirulát. Ám azt, hogy aki megveszi a csúcs BMW-t, vajon ezentúl töltögetni is hajlandó-e, még nem lehet tudni. Mindenesetre a bajor vállalat sportrészlegénél is kiemelt a környezetvédelem, tehát a legújabb BMW M5 és M5 Touringnál adott a kábeles lehetőség.

Fotó: BMW Group

Egy maréknyi szerencsés ingyen is hozzájuthat minden idők egyik legkülönlegesebb BMW-jéhez. Semmi mást nem kell tenni, mint egy szezonban a legtöbb pontot összegyűjteni a MotoGP időmérőin és máris landol a garázsban egy M-es gépcsoda. Szóval, ha valaki Marco Rossi-t is képes lepipálni több versenyen, akkor akár a legújabb BMW M5-öt is hazaviheti. Idén legalábbis ez lett a BMW M Különdíj, melyről hivatalosan augusztus 21-én, az Osztrák Nagydíj előestéjén rántották le a leplet. Ha már itt tartunk, 2003 óta a legtöbb guruló trófeát a spanyol versenyző, Marc Márquez szerezte be: sorozatban hétszer hódította el a díjat 2013 és 2019 között. Az idei M5-ös sorsa persze még kérdéses, de azért két MotoGP pilóta, Aleix Espargaró és Raúl Fernández arra is lehetőséget kapott, hogy a Red Bull Ringen közelebbről megismerkedjen az idei BMW M Különdíjjal. A spielbergi aszfaltcsík paddockjában az Osztrák Nagydíj ideje alatt azonban nem csupán az új BMW M5, de a világpremierjét ünneplő BMW M5 Touring is megfordult. Valószínűleg a legkevésbé releváns információ, hogy a puttonynak köszönhetően 34 literrel többet lehet az M5 Touringba pakolni (alaphelyzetben 500 literes a csomagtere), az viszont mindenképp fontos, hogy egy leheletnyivel nehezebb lett a kombi sportoló (plusz 40 kilót szedett fel). Emiatt ugyanis minimálisan lecsökkent az M5 Touring elektromos hatótávolsága, 67-69 helyett (új M5) 61-67 km-t bír egyetlen töltéssel.

Igen, ezentúl ezt is el kell mondani az M-es bajor modellekről.

Ez az egyik legnagyobb változás a korábbiakhoz képest: a nyolcfokozatú M Steptronic automataváltóba integráltak egy villanymotort, melyet a padlólemezbe épített akkumulátorpakk lát el energiával. A bruttó 22,1 kWh (nettó 18,6 kWh) kapacitású lítium-ion egység maximum 11 kW-os (M5: 7,4 kW) töltési sebességet (AC) bír, vagyis ha teljesen lemerült, nagyjából 2 óra (M5: 3 óra) alatt teleszippantja magát amperekkel. Szóval, minden idők egyik legtakarékosabb párosa is lehet a BMW M5 és M5 Touring, ugyanis ha feltöltött akkumulátor mellett képes megállni a pilóta, hogy nem süllyeszti állandóan a padlóba a gázpedált, illetve az új M-Hybrid üzemmód kapcsolót ELECTRIC állásba löki, akkor kizárólag a villany mozgatja a 2,5 tonnás gépcsodákat. Ráadásul városon kívül sem jön zavarba a 197 lóerős eDrive motor, egészen 140 km/h-s tempóig képes kizárólag áramot fogyasztani az új M5 és M5 Touring.

Marc Márquez 2017-ben egy BMW M4-et vihetett haza. Ezt még 2 további győzelem követte, a spanyol versenyző zsinórban hétszer szerezte meg a MotoGP guruló M-es trófeáit. A nagyteljesítményű sportautókat építő M divízió, immár sorozatban huszonkettedik autóját idén Dan Rossomondo, a MotoGP rendezési jogaival bíró Dorna Sports kereskedelmi igazgatója és Axel Mittler, a BMW M GmbH MotoGP-marketingért felelős menedzsere leplezett le Spielbergben. Fotók: BMW Group

Ezek után nem meglepő, hogy a 727 lóerő rendszerteljesítményű és 1000 Nm leadására képes M-es vasparipák 2 liter alatti üzemanyagfogyasztást is produkálhatnak. Na jó, ez már tényleg szürreális, hagyjuk is a környezetvédelmet egy kicsit, és tiporjuk meg azt a képzeletbeli gázpedált, de úgy rendesen. Ha még marad vér az agyunkban, akkor 3,5 másodperc (M5 Touring 3,6 s) múlva már 100 km/h-t látunk az M-specifikus kijelzőn, 10,9 s után 200-at (M5 Touring 11,1 s) és ha nem lenne a 250 km/h-s limit, no meg az esetleg hevülő akkumulátor pakk, valószínűleg rövid időn belül a 300-at is megfutná az új M5-ös család. Ja, hogy ez is kell?! Nos, akkor kéretik az extralistán bejelölni az M Driver’s Package teljesítménynövelő csomagot és így már 305 km/-ig lehet játszani a BMW M5-ökkel. Ilyenkor már az adaptív M futóműnek, az aktív hátsókerék-kormányzásnak, az összkerékhajtásnak és az alapfelszereltségként kínált M fékrendszernek (opcióként karbon-kerámia is rendelhető) is több szerep jut.

Olyan élményt tartogat a sofőrnek, amitől úgy érzi, az új BMW M5 és M5 Touring lelökhetetlen az útról.

Vezetőtámogató berendezésből annyi van az autóban, hogy lassan tényleg nem is a bal egyben ülő irányít. Mondjuk 727 lóerő tényleg veszélyes fegyver, jobb is, ha még az elektronika is igyekszik a sávban tartani a járgányt, figyeli a forgalmi jelzéseket, vagy figyelmezteti a sofőrt, ha netán elbambulna haladás közben. Aki viszont szeret küzdeni a géppel, annak jó hír, a legtöbb őrangyal teljesen kiiktatható, sőt, még az összkerékhajtást is át lehet állítani kizárólag hátul kaparó üzemmódba. Ehhez viszont tényleg kivételes reflexek kellenek, mert bár a klasszikus turbós négykerekűekhez képest itt már nincs hirtelen megjelenő töltőnyomás, a villanyos egység azonnal kiaknázza a teljes nyomatékát. Ez a hatás pedig még Ken Block ügyességét is próbára tette. Talán az is némiképp gátat szab majd a vagánykodásnak, hogy a BMW M divízió speciálisan az M5 és M5 Touring karakteréhez illő sportgumikat választott, szóval egy garnitúra csere sem megy majd gombokból. Az új BMW M5 és M5 Touring a BMW Group dingolfingi gyárában készülnek. Két legfontosabb piacuk Németország és az Egyesült Államok, majd Nagy-Britannia, Kanada és Svájc, de természetesen Magyarországra is jut belőlük. Az első példányok várhatóan 2025-ben érkeznek a szalonokba.

1992 és 2007 után ez a harmadik BMW M5 Touring. Az új M5 és M5 Touring orrában az M HYBRID hajtáslánc-technológia lapul, mely egy 4.4 liter hengerűrtartalmú, turbós V8-as benzinmotort, valamint egy automataváltóba integrált elektromos motor kettősét állítja csatasorba. A rendszerteljesítmény 727 LE és 1000 Nm. Fotók: BMW Group