Sofőr nélkül driftelő Supra

Sok kérdés kavaroghat a fejünkben, de főleg a miértre keressük a választ valószínűleg. Miért kell egy Toyota Suprának magától driftelnie? A rövid válasz, miattunk.

Sofőr nélkül driftelő Supra
Fotók: Toyota

Nem beszéltem eddig még olyan emberrel, akit ne idegesítene legalább egy biztonsági berendezés a modern autókból. Ideje korán visít a balesetre figyelmeztető berendezés, túl hamar és fölöslegesen nyúl bele a kormányzásba a sávtartó – hogy csak párat említsek, akár személyes élményeimből is. Ugyanakkor azt is értem, minden őrangyalt azért fejlesztenek, hogy minél kevesebb baleset legyen, illetve ha már elkerülhetetlen, akkor a legenyhébb sérülésekkel, vagy lehetőség szerint mindenféle karcolások nélkül ússzuk meg a csattanót. A Volvo szakértői például a mai napig kimennek olyan baleset helyszínére, amelyben autóik is érintettek, majd elemzik az ott begyűjtött adatokat, amiket aztán az újabb berendezések megtervezésekor figyelembe vesznek. A Toyota kutatóintézete, valamint a Stanford Egyetem Dynamic Design csapata pedig most azért fogott össze, hogy elkészítsenek egy olyan egyedi járgányt, amely képes úgy viselkedni határhelyzetben is, mintha egy profi versenyző ülne a volán mögött. Csak itt éppen mindenféle emberi beavatkozás nélkül. Az önvezető autók új szintjét fejlesztették tehát ki a Toyota szakemberei. A mindössze egyetlen példányban készült GR Supra modellben ugyan végig ott ült egy professzionális vezető, csakhogy sem a pedálokat, sem a kormányt nem érintette, miközben az autó szinte hibátlanul fűzte egyik csúszós ívet a másikra. Nem tudom, ki tapasztalta már meg élőben, amikor a járgány magától fékez, vagy kanyarodik, de nekem annyira idegen, amikor nem úgy történnek dolgok, ahogy azt megszoktuk. A videóban szereplő, sisak mögött rejtőző pilóta ugyan egykedvűen karba font kezekkel üli végig a tesztkört, de azért kíváncsi lennék, vajon mi zajlott le a fejében? A lényeg viszont, hogy a tervező gárda sikeres próbákkal zárt, hiba nélkül működött ugyanis az automatizált GR Supra. A beépített szenzorok és eszközök tehát a következő szintekre léphetnek, vagyis a Toyota utcai közlekedésben is használt biztonsági berendezései biztosan tovább fejlődnek.

Az önvezető driftelésre képes GR Supra
Az önvezető driftelésre képes GR Supra a Formula Drift sorozat szabályai alapján készült, automatizált vezetési rendszerekkel, továbbá a mérnökök beprogramozták az adott pályára, valamint az ott elhelyezett akadályokra. Mindezek ellenére az autó 5 századmásodpercenként ellenőrzi a sebességet és a kormányzást, hogy vizsgálja a kerekek tapadását határhelyzetben. Fotók: Toyota