N, mint csúcsragadozó – új Hyundai i30 N bemutató

Kezdhetnénk azzal, hogy újak a lámpák és módosították a hűtőmaszkot. De most ez nem is olyan fontos, hiszen ebben a sport paripában ezentúl akár 280 lóerő is lehet.

282
Hyundai i30 N
Fotó: Hyundai

A palackból ivás eddig is felejtős volt a Hyundai i30 N-ben, az új verzióban pedig pláne az lesz. Egy jól elkapott rajt után 5,9 másodperc múlva máris százon áll a mutató – ehhez eddig 6,1 szekundum kellett. És nagy valószínűséggel hamarabb megvan a 250 km/h-s végsebesség is. Pedig a ménes mindössze 5 lóval gazdagodott, 280 tagú lett. A forgatónyomaték viszont egészen combos, 392 Nm-re emelkedett – korábban még túltöltéssel is maximum 378-at tudott a Performance változat. Sőt, a gyűjtői darab, az i30 N Project C is „csak” ennyire volt képes, ám mivel az 34 kilóval könnyebb volt többi társától, 6 másodperc alatt futotta a kötelező 0-100-as gyakorlatot.

Vagyis, az új i30 N Performance változata még ezen a könnyített csodán is túltesz – gyorsulásban legalábbis.

Tudom furán hangzik, de továbbra is van belépő i30 N, mely változatlanul 250 lóerős és 353 Nm forgatónyomatékú. Ezt persze csak a rend kedvéért illett elmondani, a 2017 óta kapható i30 N nagy része ugyanis az erősebb változatban pihen a garázsokban. Márpedig Európában több mint 25 ezer i30 N kulcs lapul a zsebekben. Ebben fontos szerepe van a megfelelő árnak, vagyis, ha a Hyundai folytatni akarja a diadalmenetet, akkor ezt is szem előtt kell tartsa. Ám erre még várni kell egy kicsit, ugyanis az új i30 N 2021 elejétől rendelhető majd Európában, ráadásul a bevezetés pontos időpontja, valamint a vételár piaconként eltérő lesz. Szóval foglalkozzunk inkább a tényekkel, abból akad még bőven. A motorerő az egy dolog, de ha nem jut megfelelően a talajra, akkor nem megyünk sokra vele. Az i30 N-t már eddig is egy csomó okos megoldással megtámogatták a gyáriak, de most újabb berendezések lesznek, amik megpróbálják a kevésbé gyakorlott pilótákat is megmenteni egy nagy adag polírozástól. Így például az elülső ütközésmegelőző rendszer már nem csak más négykerekűeket ismer fel, hanem a bringásokat is, továbbá sávkövető tartja a vonalak között ezentúl az i30 N-t. A ferdehátú verziókban pedig lesz holttéri és hátsó keresztirányú ütközésre figyelmeztető berendezés – a Fastback bódéhoz ezt valamiért nem tartották fontosnak. Ugyancsak új biztonsági funkció az e-Call szolgáltatás, mely gombnyomásra felveszi a kapcsolatot a mentőszolgálattal, illetve automatikusan riasztja a mentőket, ha a gépkocsi légzsákjai kinyíltak.

Az új Hyundai i30 N
V alakú nappali világítással kiegészített, LED-es fényszórókkal néz körbe az összes új i30 N, módosították a lökhárítókat, hangsúlyosabb trombiták harsognak hátul és ezentúl a felnikupakon is ott virít a büszke „N” jelzés. Fotók: Hyundai

Belül kiokosították a tapis kijelzőt. A 10,25 colos egérmozi navigációs rendszere Apple CarPlay és Android Auto kompatibilis, továbbá rejt egy olyan alkalmazást is, ami rögzíti és megjeleníti a különböző menetadatokat, méri a köridőt és a gyorsulás idejét, ráadásul mindezt egy frissített grafikus kijelzőn közvetíti a sofőrnek. Akiknek marad még egy kis plusz pénz a zsebbe, egy rakat sportos kiegészítőre költhetnek. Nem hiszem, hogy bárki is megbánja majd, ha az N Light ülések mellett dönt. Egyrészt, darabonként 2,2 kilóval könnyítik a járgányt, másrészt pazar oldaltartásúak, prémium bőr / Alcantara kárpitozást kapnak, az integrált fejtámaszba pedig világító „N” logó kerül. Aztán, akinek esetleg eddig probléma volt a váltás, ezentúl akár az N DCT 8 gangos, duplakuplungos egységre bízhatja azt. Az olajfürdős rendszerű szerkezet akár kézzel is kapcsolható a volánon elhelyezett fülekkel, vagy a váltóbot pofozgatásával. Nem árt a matekkal sem jóban lenni viszont, ha megrendeli valaki az automatát, ugyanis az 5 üzemmódot (Eco, Normál, Sport, N és N egyedi) kínáló N Grin Control rendszer mellett a váltó további 3 funkciót (N Grin Shift, N Power Shift és N Track Sense Shift) ad. Az elsőt vigyorváltásnak is fordíthatjuk, a kormányon megnyomott gombbal aktiválható ugyanis az a 20 másodpercnyi öröm, amikor felszabadul a motor maximális teljesítménye. Sajnos tényleg csak eddig tart a mutatvány, és ezt még az arcunkba is közli a műszerfalon egy visszaszámláló. Az N Power Shift lehetőség olyankor lép működésbe, amikor az autó több mint 90%-ig nyitott pillangószeleppel gyorsít. A váltó ilyenkor felkapcsolással előzi meg, hogy visszaessen a forgatónyomaték. Az N Track Sense Shift pedig, ahogy a neve is elárulja, versenypályán pattogtatja megfelelő ütemben és gyorsasággal a különböző fokozatokat. Hagyok egy kis szusszanásnyi időt, mert azért van még mit megemlíteni. A Performance csomagos 19-es papucsokat szintén extra valutáért, kovácsolt, 5 duplaküllős lépőkre lehet cserélni, melyek összesen 14,4 kiló feleslegtől szabadítják meg az i30 N üres tömegét. A 250 lovas i30 N-t viszont 18-as papucsokkal szerelik fel. Hétféle karosszériaszínből lehet válogatni, van fűthető kormánykerék és ülés is, rajtautomatika, pattogó-hörgő kipufogó vagy elektronikusan szabályozott felfüggesztés is, az izzadt tenyeret és a fülig érő mosolyt viszont nekünk kell szállítani.

Hyundai i30 N Performance
A Performance változatok kicsit hamarabb megállnak, hiszen elöl 345 helyett 360 mm átmérőjű féktárcsák tapasztják az aszfaltba a gumikat. A plusz pénzért megvehető, kovácsolt, 19-es könnyűfémfelnik amellett, hogy 14,4 kilóval csökkentik az i30 N tömegét, jól is néznek ki. Fotók: Hyundai