Ilyen Ford még nem volt – Ford Puma ST

Miközben egyre több elektromos hajtású járművet mutat be a Ford, szerencsére nem feledkeznek meg azokról sem, akiknek a hangtalan suhanástól herótjuk van. Az új Puma ST minden, csak éppen nem csendes.

Ford Puma ST
Fotó: Ford

A Ford mérnökei tudják, mit jelent a lúdbőröztető hang, a vezetési élmény és a benzinszag. Két betű, ami ma is lázba hozza a rajongókat. Igen, az RS az egyik, de azt most egy időre pihentetik a Fordnál, viszont az ST modellek is ugyanazt a figyelmet kapják, mint bármely gyári erőjárgány. Eddig az SUV kategóriában nem foglalkoztak a vadítással, de most eljött az idő, hogy a kék oválos márka elkészítse első forró emelt hasmagasságú négykerekűjét, a Puma ST-t. A szokatlan párosítás a futómű teljes áthangolásával kezdődött. Erősített stabilizátorok, komolyabb gátlók és feszesebb rugók mellett egy sor merevítő jelentette a megoldást, így lett a morcosított Puma igazi kanyarvadász. Kétféle, 19-es felniből lehet választani, melyeken a Michelin-nel közösen fejlesztett, Pilot Sport 4S papucsok feszülnek. Szóval a csatornafedeleket jobb elkerülni az autóval, és ha nagyon odafigyelünk, valószínűleg a kavicsokat is meg lehet számolni az aszfalton – annak ellenére, hogy nem hasal sokkal lejjebb a hagyományos Pumákhoz képest az ST. A pengébb kormányzás, vagy a kategóriában egyedülálló, extraként elérhető mechanikus, részlegesen önzáró differenciálmű (Quaife), illetve az ezzel együttműködő nyomatékvektor szabályozó miatt még a legnyugodtabb sofőrök is biztosan a kanyargós utak felé mennek majd haza. A kívülről alaposan felcicomázott bódé elejébe egy ismerős aggregátot pakoltak be a tervezők. A Fiesta ST-ben dolgozó 1,5 literes, háromhengeres turbós motor frissített verzióját. A lovak maradtak, vagyis 200 életerős Ford Performance telivér tombol benne, viszont a nyomaték karakterisztikát megváltoztatták és találtak benne még 20 Nm-nyi extrát is. Így 320 Nm próbálja szétszedni időnként a főtengelyt. Ám míg a kistestvérben már 1600-as fordulattól munkálkodik a 300 Nm, addig a Puma ST hússzal többje csak 2500-as értéknél jelenik meg. A hatos manuális váltó ugyancsak a Fiesta ST-ből jött, viszont itt módosítottak néhány áttételt – egyebek mellett a 19-es papucsok miatt is szükség volt erre.

Így a közel 100 kilóval nehezebb Puma ST 6,7 másodperc alatt futja a százas sprintet (a Fiesta ST ezt 6,5 szekundum alatt tudja).

Az SUV szerkó a végsebességnek sem tesz túl jót, de azért a 220 km/h nem hangzik rosszul még a német autópályák, korlátozás nélküli szakaszain sem. A kipufogót hangolták, egy csappantyú van a dobban, ami a különböző üzemmódokban más-más hangot enged a külvilágba. Állítólag egy decibellel halkabb lett a Fiesta ST kidörgőjéhez képest – ez azért mégiscsak egy SUV, kérem.

Ford Puma ST Mean Green színben
A Michelin kifejezetten a Fordhoz fejlesztett gumijait kapja minden Puma ST. Együttműködésük a gumik oldalfalán is olvasható, diszkrét FP (Ford Performance) feliratot sütöttek bele a papucsokba. Az egyedi, „Mean Green”, vagyis komisz zöld színt ugyancsak egyedül a Puma ST-hez keverték ki a gyáriak. Fotók: Ford

De, hogy ne csak a padlógázzal hajtók találják érdekesnek a Puma ST-t, a Ford mérnökei újabb egyedi megoldást vetettek be. A motor üzemmódjai közé, az ST modellek között most először ECO állást is beépítettek. Vagyis, akit érdekelnek a jeges medvék, meg az ózon, azok mehetnek akár benzingőzzel is – WLTP szerint mérve akár 6,9 liter ólommentes is elég lehet száz kilométeren. Ilyen tempónál persze biztosan nem tűnik fel a hagyományos Pumáknál 25 százalékkal direktebb kormányzás, és valószínűleg a 17 százalékkal nagyobb, 325 mm első átmérőjű féktárcsák sem fogják kigúvasztani senki szemét lassításkor. Lassú krúzingoláskor viszont a kis erőforrás egy hengert lekapcsol, amit a gázpedál határozott mozdulatára 14 milliszekundum alatt újra aktivál. Ez nagyjából hússzor gyorsabb, mint egy pislogás. A kormány jobb oldalán, a gombrengetegben bújik meg két különleges, piros feliratú. Ezek egyikével lehet a négy különböző üzemmódot (ECO, Normal, Sport és Track) aktiválni. A másik, „S” betűs billentyűvel pedig azonnal Sport állásba lehet lökni a verdát – ezzel nem kell a többi lehetőséget végigzongorázni. Természetesen Recaro sportülések, alul lapított volán, egyedi váltógomb és 12,3 colos, digitális számlap jár a Puma ST-hez. A küszöbön Ford Performance felirat díszeleg, a visszapillantókból pedig ST logó világít a flaszterra minden beszállás előtt. A legújabb, SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszer került a középkonzolba, a vezetéstámogató berendezések között pedig megtalálható egyebek mellett az ütközésmegelőző rendszer aktív vészfékezővel, keresztirányú forgalomfelügyelet, intelligens sebességhatároló vagy parkolás asszisztens is. Az átalakítások ellenére a puttonyban továbbra is megtalálható a Ford MegaBox rekesz, melybe ezúttal akár a bukósisakot és a versenyoverált is rejthetjük akár. Vagyis, az ST is teljes értékű Pumaként funkcionál továbbra is, csomagtartója pedig a kategória etalonja 456 literes összértékével. A hat színben rendelhető csúcs Puma, ST és ST X felszereltséggel már megrendelhető. Németországban 30.121 Euró a beugró, az ST X szint pedig 32.070 Eurótól indul. Magyarországon csak utóbbinak ismert az alapára, nálunk 11.370.000 forintért lehet lefoglalni az autót. Az első példányokat decemberben szállítják ki.

A Ford Puma ST Next Level című sorozata a közösségi oldalakon
A Ford a közösségi oldalakon elindította a Next Level című sorozatot, melyben valós és virtuális környezetben folyik a hajsza a Ford Puma ST titkainak megszerzéséért. A több résznyi kisfilmben a neves kaszkadőr, Lucy Jane Murray teker egy Puma ST-vel többek közt Londonban, vagy az angliai Millbrook tesztpályán. Fotók: Ford