Egy ötméteres, kéttonnás BMW M850i xDrive Gran Coupé már önmagában sem tud megbújni a forgalomban. Igaz, ha a sofőr úgy akarja, pillanatok alatt eltűnik a horizonton, ugyanis az 530 lóerős ménes 3,9 másodperc alatt katapultálja százra a méretes bajor vasat, és egészen 250 km/h-ig meg sem áll a száguldás. Nem éppen ilyen alapanyagra gondolunk, amikor művészetről beszélünk, ám a BMW már ötödik évtizede ontja magából a mozgó műalkotásokat, következő projektjükhöz pedig pont az előbb említett négykerekűt választotta ki a BMW AG vezetősége. A bejelentés apropója – amellett, hogy újabb különleges autót készített a bajor vállalat – az, hogy a dizájnt ezúttal ismét Jeff Koons fantáziájára bízták. „Imádom, amit kitalált! A BMW 8-as Gran Coupé mindannyiunk szívéhez közel áll, Jeff munkásságát pedig az öröm és a szenvedély járja át. Amióta felélesztettük együttműködésünket, Jeff többször is említette, hogy mennyire büszke arra, hogy visszatér a BMW családjába. Mérnökeink és tervezőink tucatjai ünneplik velünk együtt újabb partnerségünket, közösen dolgozva azon, hogy a Jeff által megálmodott vízió valósággá váljon.” – mondta Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke. Jeff Koons legutóbb 2010-ben készítette el a BMW M3 GT2 Art Car modellt, amely ráadásul még a Le Mans-i 24 órás versenyen is rajthoz állt.

Jeff Koons legújabb műalkotása, a 8-as Gran Coupé különleges kiadása 2022 februárjában, a Frieze Los Angeles művészeti kiállításon ünnepli majd világpremierjét, ezután pedig – ahogy a BMW fogalmaz – rendkívül limitált, gyűjtői kiadásként lehet majd megvásárolni. „Izgatott vagyok és nagyra értékelem a lehetőséget, hogy újra együtt dolgozhatok a BMW-vel és elkészíthetek egy különleges kiadást. Nagyon intenzív gondolatok fogalmazódtak meg bennem ezzel kapcsolatban: Mi is a BMW 8-as Gran Coupé esszenciája? Mennyit számít az erő? Hogyan lehet olyasmit alkotni, amely a BMW 8-as sorozat minden energiáját magában hordozza, ugyanakkor képes megérinteni az emberi elmét is?” – fogalmazott Jeff Koons. A művész nevét viselő, különleges kiadás példányai titokban készülnek a BMW Group dingolfingi gyárában.
A többrétegű karosszériafényezést autónként 285 órányi munkával viszik fel.
A tizenegy különböző árnyalatban egyebek mellett kék, ezüst, citromsárga és fekete is lesz. A többszínű utastérben a legfinomabb bőrbe bújtatnak szinte mindent, több helyen is feltűnik majd a limitált széria emblémája, illetve a művész gravírozott aláírásával díszített pohártartó-fedelet is kapnak majd a vásárlók. Ami még biztos, hogy az ülésekre a BMW M divízió piros és kék árnyalatait választotta Koons.

A BMW 8-as sorozata 1989-ben jelent meg a bajor vállalat kínálatában. A bukólámpás kupéból 1995-ben készítette el a soron következő Art Car-t David Hockney, brit fotográfus és festő a BMW megrendelésére. A két alkotó neve így összekapcsolódik a propelleres márkán keresztül is, ők azok, akik a 8-as sorozat egy darabját varázsolták egyedivé. Ugyanakkor az autókon túl is van közös múltjuk. Jeff Koons tartotta a legdrágább, élő művésztől vásárolt alkotás címét 2013-tól (58,4 millió dollár). 2018-ban azonban Hockney-é lett az elismerés, amikor egy New York-i aukciós házban kalapács alá került, 1972-ben készült művét végül 90 millió dollárért vásárolták meg. Egy évvel később, 2019-ben aztán Koons Nyúl névre keresztelt szobrát 91 millió dollárért értékesítették, ugyancsak New York-ban, mellyel a cím visszaszállt rá. Reméljük, a BMW miatt nem lesz harag a két művész között, igaz, ehhez a közeljövőben lehet, illene Hockney-t is felkérni egy újabb BMW modell megdizájnolására.
