Búcsúzik a GT, de lesz helyette GR – Toyota GR 86

Ha a hibridhajtására büszke gyártó, a Toyota is hisz még a pörgős szívómotorban, akkor a jövőre nézve van remény az autórajongóknak. Ehhez pedig hoztak egy régi-új ismerőst.

Toyota GR 86
Fotó: Toyota

Örökre az emlékezetembe égett a kép, amikor 2012-ben, az akkor új Toyota GT 86-os tesztautóval megálltam Budapesten a lámpánál, majd pár pillanaton belül mellettem állt az autósorban kéregető, erősen hobó külsejű férfi. Azonban nem pénzért jött, csak megkérdezte, ez lett a Supra utóda? Miközben kerestem az állam az ülések alatt, természetesen kinyögtem az olvasott marketing szöveget, hogy igen, van benne Supra is. Gyorsan előkapartam egy kis aprót, amit még oda tudtam adni indulás előtt, majd örökre eltűnt a visszapillantómban. Autó és helyzet ritkán hat rám ennyire, de ez megmaradt. Most, kilenc évnyi pályafutás, és világszerte több mint 200.000 darab eladott példány után azonban közölte a Toyota, befejezik a GT 86 gyártását. Ám még mielőtt bárki is könnycseppet morzsolna, marad, csak éppen a tuning részleg, a Gazoo Racing vette át a fejlesztését. Így érthető módon az új GR Supra és a GR Yaris után elvárják, hogy az újdonságon is ott virítson a nevük kezdőbetűje. Tehát újabb GR-rel folytatódik Tommi Mäkinen és csapata építőmunkája, méghozzá a GR 86-tal. Bár a Subaruval ismét közösködtek, a Toyota állítja, ennél nem is lehetne jobban megkülönböztetni a két modellt, mármint a Toyota GR 86-ot és a Subaru BRZ-t.

Az erőforrásban osztoznak, ami továbbra is boxer elrendezésű, azonban a korábbi 2 literről 2,4 literesre nőtt a lökettérfogata.

Ezzel együtt a 200 tagú ménes is megugrott, ezentúl 235 LE mozgatja a bódét a hátsó kerekeken keresztül. A forgatónyomaték is megugrott 250 Nm-re, ami elsősorban állórajtos kigyorsításkor, vagy kilincsel előre autózáskor jön jól. A 0-100-as sprintidő 6,3 másodpercre apadt (az elődnek 7,4 szekundum kellett ugyanehhez), míg a mérnökök szerint a rugalmasság és a gázreakció is javult az elődhöz képest. Ezek egyelőre a japán változat műszaki adatai, de valószínűleg az Európának szánt verziók is ezt tudják majd. Bár főleg a frontrész lett új, azért szerencsére az övvonal megmaradt az eredeti, a hátsó fertályon pedig továbbra is két kidörgő zajong a nagyvilágnak. Változott a súlypont is, ami egyébként eddig is zseniális volt. A tetőt például könnyű aluötvözetből formázták a gyárban, a könnyűfém sárvédők és a könnyűszerkezetes első ülések pedig a tömeg csökkentéséhez járulnak hozzá. A GR 86 először Japánban lép piacra, méghozzá már idén ősszel.

Toyota GR 86 külseje
Az új Toyota GR 86 külső méretei szinte azonosak a korábbi modellével. A műszerfal is főbb vonalakban megmaradt. Újdonság a vezető előtti 7 colos TFT kijelző, melynek indítógrafikáját a boxermotor dugattyúinak jellegzetes mozgása inspirálta. Fotók: Toyota