Sokakban valószínűleg felvetődött már a kérdés, miért kellenek földig érő spoilerek, egekbe nyúló vasalódeszkák a kocsi farán vagy szekérméretű felnik egy olyan autóra, amiben a típus alapmotorja dolgozik. Erre a választ egy korábbi magazinban találtam meg én is, még évekkel ezelőtt. Egy alaposan felcicomázott B Corsa tulajdonosa közölte, számára az a fontos, jól nézzen ki az autója, nem a következő benzinkutat akarja állandóan keresni. Azt hiszem érthető magyarázat, és bár ez egy utólag tuningolt autó volt, időközben egyre több manufaktúra feküdt rá a gyárilag morcosított kitek forgalmazására. Rájöttek ugyanis, ha egy négykerekű kifejezetten egyénre szabható, akkor hamarabb lépik át a szalon ajtaját a fizetőképes vevők. Még gyorsabban nyílik ráadásul a pénztárca, ha adott modell csúcsverziójára hasonlít a készlettel feldobott paripa, hiszen ahogy azt említettem is, nincs mindenkinek igénye az erős motorra, ám a külsőségek számítanak. A Gazoo Racing 2018 óta készít sportos kiegészítőket Toyota modellekhez. Először a Yaris GRMN-re hajazó GR SPORT szériát dobták piacra, majd jött a Corolla GR SPORT, most 2022-ben pedig a HiLux GR SPORT mellett az éppen aktuális Yarisból gurították ki ismét a GR SPORT verziót. Bár nem lesz belőle rally autó, azért a sportosabb lengéscsillapítóknak, az újrahangolt elektronikus szervókormánynak, vagy a padló alatti extra merevítéseknek köszönhetően még élvezetesebben terelgethető a Yaris GR SPORT. Kifejezetten ehhez a sport verzióhoz kevertek ki egy új, higanyszürke árnyalatot, a diffúzor és a hűtőmaszk is fekete, míg az egyedi, 18-as felniken piros betétek vannak. Belül több helyre is GR SPORT logót biggyesztettek, piros cérnával varrták a bőrözött felületeket és az ülések széleit, az ajtóbetétekre, a középkonzolra, valamint a kormányra pedig a kizárólag a GR SPORT változatokhoz elérhető fegyverezüst bevonatot húztak, és a sofőr természetesen fémpedálokat taposhat. Míg korábban kizárólag a hibrid hajtáshoz lehetett megrendelni a GR SPORT kiegészítőket, ezentúl a 125 lóerős egyötös szívómotorhoz is elérhető. Utóbbiban hatgangos, intelligens manuális váltó van, mellyel a rendszer gombnyomásra automatikusan megemeli a fordulatot visszaváltásoknál. A cikk írásakor a benzines Yaris GR SPORT kivitel induló ára 7.375.000 Ft, míg a legolcsóbb Yaris Hybrid GR SPORT 8.475.000 forintba kerül. Az első Yaris GR SPORT modellek rövidesen megérkeznek a szalonokba, mi viszont a korábbi nemzedékből készült változatban próbáltuk ki, jó hatással vannak-e a különböző kiegészítők a vegyes tüzelésű kisautóra.

Valahogy az alapelképzelés csúszott el egy kicsit – szerintem legalábbis. Egy környezetvédő autónak miért is kell hasonlítania a csúcsverzióra? Mert akárcsak egy számmal nagyobb felni is már ront a fogyasztáson, márpedig egy hibriddel valószínűleg senki sem pályarekordot akar futni, spórolni viszont annál inkább. Aztán ahogy nehezedik a bódé a sok ráaggatott kiegészítő miatt, az újabb plusz deciket jelent a kijelzőn. A harmadik generációs Yaris Hybrid ráadásul nem éppen a potens menettulajdonságairól híres. Aztán ahogy mellém gurult a tesztautó, minden negatív gondolatom elszállt. Ízléses mértékben faragták csak át a kocsi megjelenését. Sehol egy aszfaltot súroló toldat, sehol egy vasalódeszka, de még csak egy vörös vagy egyéb rikító színben pompázó féknyereg sem erőszakoskodik a külsőn. Egyedül a feketére szinterezett 17-es papucsok idegenek talán elsőre – pont a korábban említett fogyasztás miatt. A /45-ös abroncs pedig nem sok jót jelent a hazai úthálózatokon. Apró, de jól látható GR SPORT felirat hirdeti hátul, ez valamivel több a szokásos Yaris Hybrideknél. A hangsúly azonban tényleg azon van, hogy „valamivel”, ugyanis például a motorhoz egyáltalán nem nyúltak hozzá a mérnökök, ellenben a futóművet pengébbre húzták.
Ugyanazokat a SACHS lengéscsillapítókat építették be a bódé alá, mint amik a GRMN-ben is dolgoznak.
Igaz, itt mindössze 18 mm-rel engedték közelebb a Gazoo Racing mérnökei az aszfalthoz a Yarist. Ez a kombináció azonban nem biztos, hogy mindenkinek tetszik – a nagy felni és a feszesebb gátlók természetesen a komfortra sincsenek jó hatással. Igen, olyan keményen rugózik a Yaris GR SPORT, hogy az időnként fáj. Viszont, még kanyarban sem tudjuk igazán kihasználni a merészebb hangolást, mert az apró öntöltős hibrid rendszer inkább a nyugodt autókázásért került az autóba. A bolygómű monoton búgása pedig csak tovább rontja a sietős élményt – nyúlós, kelletlen a gyorsulás. Hangsúlyozom, nem a szerpentin királyainak autója volt amúgy sem a Yaris Hybrid, szóval elég illetlen ezt elvárni a kis vastól annak ellenére, hogy némileg sportosabb hacukát öltött. Pedig még a GT86-ból átvett volán is arra csábít, minél többször mozgassuk vele az autót, a remek oldaltartású ülések pedig további versenyhangulatot teremtenek odabent is. A 100 lóerős rendszerteljesítmény azonban a két számmal kisebb papucsokkal is 11,8 másodperces 0-100-as sprintet engedett, ezzel a 17-es, peres szettel pedig időnként úgy éreztem, meggyűlik a ménes baja. Nincs gond autópályán a 130 km/h-s tempót tartani, de amíg elér odáig, bizony időre van szüksége. Szóval semmi vagánykodás, és ilyenkor egészen más dolgokat fogunk értékelni a második legmenőbb Yarisban.

Ötajtós kialakítása miatt rendkívül praktikus a Yaris GR SPORT. Nem akarok túlozni, de érzésre nagyjából annyi helyet adott a második sorban, mint az aktuális Corolla Hatchback. Csomagtartója ugyan nem kategóriaelső, ám a 286 literes érték nem hangzik rosszul. Kisautók között jó középméret, felhasználóknak viszont roppant jól pakolható, szabályos puttony, ami még a nagybevásárlást is simán elnyeli. A fehér cérnával varrt, finom bőrrel bevont sportkormányon ott van a tempomat kapcsolója – ez például a csúcsragadozó GRMN-ből kimaradt. Itt ugyan még a régi Toyotás, pöckölhető kis fülecske lógott ki a kormány jobb oldalából, de tökéletesen ellátta dolgát. Aztán itt van még a sávelhagyásra figyelmeztető berendezés is, ami annyira szolidan munkálkodik, hogy még kikapcsolni sem támadt kedvem. Ahogy elkezdünk sodródni a terelővonal felé, finoman megmozgatja az elektronika a volánt, a vezető előtti kijelzőn pedig piros színűre vált a két sáv közül a megfelelő oldalú. Digitális légkondi igyekszik a megfelelő hőmérsékletet tartani, a középkonzoli egérmozin pedig akár a kedvenc zenéink is megszólalhatnak, ha akarjuk. Ám ha már a beépített fejegységnél tartunk, az furcsa, hogy a navigáció itt sem volt egyértelmű. De legalább van hozzá remek tolatókamera. Aztán a kormányra biggyesztett gombok a sötétben fény nélkül maradnak – nem árt ezeket memorizálni, ha valaki este akar hangerőt szabályozni, vagy a menüben ugrálni a különböző beállítások között. A legnagyobb kérdés azonban a fogyasztás, ha már hibrid autóról beszélünk. Itt sajnos igazolódott a papírforma.
A nagyobb görgők növelik az étvágyat.
Nekem a közel 140 kilométeres tesztúton végül 6,5 liter lett a vége – ez bizony elég messze van a gyári 4,7-től. Pedig még autópályán is a szabályos 130 km/h-val haladtam, klímát például nem is használtam, és bár a gyereküléseket bepakoltam, végül egyedül autókáztam. Szóval az elején említett kis történet csattanója, vagyis a benzinkút keresés ennél a verziónál hamarabb esedékes, mint a nem GR SPORT csomagos Yaris Hybrideknél. Hangsúlyozom, ez a múlt, a régi hibrid hajtásláncra vonatkozik minden, amit leírtam. Az új Yarisban ugyanis már nem ez az egyötös rendszer található. A háromhengeres aggregát és villanymotor kombinációja sokkal virgoncabb és ami fontos, még takarékosabb lett. Az első, Magyarországra szállított Yaris a tesztidőszak alatt 4,6 literes átlagot hozott. Az oly sokat emlegetett 17-es papucsok pedig már nem is tűnnek fel annyira az új bódé alatt, érzésre pedig szinte semmit sem rontanak a menettulajdonságokon. Sokat fejlődött a Yaris, mostani nemzedéke például még tágasabb lett, biztonság terén is többet nyújt, egyedül a szűkebb üvegfelületek miatt lehet panasz. Kíváncsian várom a GR SPORT változatot, mert egy fokkal dögösebb megjelenésű lett tőle a Yaris, az új erőforrással pedig nagyot lép, miközben nem eszi le a hajunkat. Igazi álomautó kategória, nem?

Ha kíváncsiak vagytok az előző csúcs Yaris GRMN videó tesztjére, itt megtaláljátok. Az új GR Yarist pedig lemérettük chiptuning partnerünknél, az eredményről, az autó gyorsulásáról és a korábbi sportos Yarisokról egy rövid képes összefoglalót itt nézhettek meg.