Már csak az árán múlik – Citroën ë-Berlingo

Neve negyed évszázada változatlan, most azonban egy új betűvel egészült ki, mely arra utal, hogy ez a legtisztább verzió belőle. De vajon milyen összeget kanyarintanak majd az árcédulára?

Citroën ë-Berlingo
Fotó: Citroën

A kilencvenes évek közepén nagyot szólt a Citroën Berlingo Peugeot Partner páros. Az addigi áruszállítók többsége ugyanis inkább hasonlított egy dobókockára. De nem csak lágyabb vonalvezetésükben tértek el a megszokott furgonoktól, technikailag is újdonság volt, hogy a Citroën ZX és a Peugeot 306 kombi padlólemezére és azok mechanikájára építették őket. Így tulajdonképpen megszülettek a legszemélyautósabban vezethető igáslovak. Igen ám, de a családosoknak is kellett belőle, így a fémlemezek helyére idővel ablakokat vágtak, az egyetlen tolóajtóból pedig szépen lassan kettő lett. Ez a pár lépés azonban kevés volt, a felhasznált anyagok például sajnos továbbra is ugyanúgy koppantak, mint az áruszállító verziókban. Eleinte még nem zavart senkit a sprőd belső, a formák ugyanis kellemesek voltak a szemnek. Ráadásul mindenki tudta, a helykínálat miatt ültek be a kompakt családi szabadidőautókba, nem pedig a minőségi anyagok vonzották a vevőket. Az igények viszont változnak, ma már elég nehezen nyeli be a kategória vásárló közönsége is a kellemetlenül kopogó felületeket, és bizony némi játékosságot is elvárnak a belsőtől. A Berlingo 2018 óta kapható, harmadik nemzedéke abszolút megfelel ezeknek az elvárásoknak, ráadásul a papírok kitöltése előtt olyan extrákból lehet válogatni, amik ebben a szegmensben még nem megszokottak. A Citroën most kibővítette a motorválasztékot, rövidesen elérhető lesz a benzines és dízel változatok mellett a tisztán elektromos ë-Berlingo is. A furgonról már tudtuk, hogy lesz, szóval csak idő kérdése volt, mikor állnak elő a körablakos, családi változatnál is az ötlettel. Hát ennyi, nagyjából egy hónappal később.

A legfontosabb talán az egész villanyosításban, hogy megtartották az eredeti dimenziókat, sőt, akár az XL-es, tehát hosszított bódéhoz is megrendelhető az elektromos hajtáslánc.

A sztenderd, ë-Berlingo M-nél a 4,40 m-es hosszhoz 2,78 m-es tengelytáv tartozik, akárcsak a hagyományos üzemanyaggal hajtott modelleknél. A hosszabbik, XL változat ehhez képest 35 cm-rel nyúlott meg, tehát összesen 4,75 m hosszú, tengelytávja pedig 2,97 m – ugyanazok a számok, amiket eddig is már láthattunk a műszaki adatoknál.

Citroën ë-Berlingo külseje
Kívülről a lefalazott hűtőmaszk, a helyenként felragasztott, az elektromos hajtásra utaló ë betű és a kék betétek különböztetik meg a villanyos Berlingót. Belül az energiamonitor, a sofőr előtti digitális számlap, valamint az ë-Toggle elektromos sebességváltó gomb jelentik a változást. Fotók: Citroën

Azért, hogy minden változatlan maradjon, a mérnökök az 50 kWh-s lítiumion akkumulátorpakkot a hátsó ülések, valamint a csomagtér padlója alá építették be. Így az ë-Berlingo M-ben 775, míg az XL-ben (ötszemélyes utastérrel) továbbra is 1050 literes alapból a puttony. Ha pedig előre hajtjuk az első utasülést, akár 3,05 méter hosszú pakkra (XL, az M-ben 2,7 m) is rácsaphatjuk a fedelet gond nélkül. A mozgatásról az Opel, vagy a DS villannyal hajtott modelljeiben, sőt, a nemrég debütált új Citroën ë-C4-ben is elérhető, 136 lóerős és 260 Nm forgatónyomatékú villanymotor gondoskodik. Az ë-Berlingo-val azonban 280 kilométeres maximális hatótáv érhető el, ami természetesen itt is erősen függ a fedélzeten utazók számától, a poggyász tömegétől, illetve az időjárástól is – főleg télen ez erősen elméleti szám lesz. Háromféle menetmód (ECO, NORMAL és POWER) választható – ezek használatával is kézben tartható a megtehető kilométerek száma. A töltés többféleképpen is ütemezhető. A leghosszabb időt 8 amperes, otthoni aljzattal teljesíti az ë-Berlingo, ilyenkor akár 30 óra is lehet. 16 amperrel és opciós Green’Up adapterrel már a felére csökkenthető az áramfelvétel ideje, míg 7,4 kW-os Wallboxszal és egyfázisú kábellel 7 és fél óra, 11 kW-os Wallboxszal és háromfázisú kábellel pedig 5 óra. Utóbbiakhoz már opcióként rendelhető, 3-as típusú kábel szükséges. Ha pedig adott a lehetőség, akár 100 kW-n is tölthető az ë-Berlingo, ilyenkor az akkumulátor energiaszintje 30 perc alatt 80%-ra ugrik fel. A villanyos naftafelvétel időzítve is mehet, de a My Citroën alkalmazás segítségével intézhetjük az utastér hőmérsékletének beállítását is, vagy ellenőrizhetjük az akkumulátor töltöttségi szintjét és az aktuális hatótávot. Az ë-Berlingóban is elérhetők olyan extrák, mint például a színes head-up display, a parkoló asszisztens, a fáradtság figyelő, a sávtartó, a táblaolvasó rendszer sebesség ajánlással, az ütközésveszély-jelző, az automata vészfékező, a holttérfigyelő, a tolatókamera, az adaptív fényszóró, a lejtmenetszabályozóval ellátott Grip Control hajtás, a vontatmánystabilizáló, vagy a kulcsnélküli nyitó- indítórendszer. A villanyhajtású Citroën ë-Berlingo forgalmazása 2021 második felében kezdődik. Az akkumulátorra 8 év vagy 160 ezer km garancia érvényes (a teljes kapacitás 70%-áig). Az első év (vagy 20.000 km) után minden időszakos átvizsgálás és karbantartás 2 év/40 ezer km, ilyenkor pedig a szervizek kiállítják az igazolást is az akkumulátor élettartamáról.

Citroën ë-Berlingo beltere
Az új ë-Berlingóban 27 db, összesen 167 l űrtartalmú helyre lehet pakolászni. Akinek ez nem elég, az ötszemélyes M változathoz megrendelhető a Modutop tető, mellyel további 92 liternyi tárolóhely lesz. Apple CarPlay és Android Auto csatlakozási lehetőségek, vagy hangvezérléssel is működő navigáció is helyet kaptak az elektromos hajtású, kompakt családi modellben. Fotók: Citroën