Új élet a Honda használt hibrid- és EV akkumulátorainak

A Honda úgy készül, 2022-re minden értékesített modelljük alternatív meghajtású lesz. Ezzel együtt persze idővel megnő majd az elhasználódott akkumulátorok száma is, de a japán vállalat ezek újrahasznosítására már kidolgozott egy tervet.

Honda használt hibrid- és EV akkumulátorok
Fotó: Honda

Bár maga a hibrid és elektromos autó fogalma is többekből vegyes érzéseket vált ki, nem mehetünk el a tény mellett, miszerint a következő években ezekből a négykerekűekből egyre több lesz. A Hondánál azonban nem a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt feküdtek rá jobban a témára, ugyanis már több mint két évtizede gyártanak sorozatban alternatív hajtású járgányokat. Csak a Civic-ből két generáción keresztül választhattak a környezettudatos vásárlók hibridet, az Insight első és második nemzedékét is két motor hajtotta, de említhetném a Jazz Hybridet is, mely ugyan rövid ideig volt csak elérhető, vagy az ugyancsak pár évig kínált csöpp élményautót, a CR-Z Hybridet is. Ma ugyan egyelőre még nem ilyen széles a kínálat, de azért a tisztább levegőt szívükön viselők a Hondához is betérhetnek, hiszen a CR-V Hybrid például hazavihető, de hamarosan debütál az új Jazz, mely kizárólag hibridként lesz elérhető, vagy a teljesen elektromos hajtású Honda e is. Az utóbb említett modelleket valószínűleg csak soká érinti majd az aksipakk cseréje, ám a már adott esetben akár több százezres futásteljesítményű korábbi zöld Hondáknál ez igenis fontos kérdés lehet. Persze nem kell rögtön a márkaszervizbe rohanni, ugyanis a Honda hibrid akkumulátor menedzsment rendszere – számos érzékelő jele alapján – folyamatosan felügyeli az aksi teljesítményét, működését, és ezek kiértékelése alapján adhat hibajelzést a vezetőnek a műszerfalon. Na ekkor kell időpontot kérni a szervizbe, ahol ha a gyárilag megadott hibakeresési folyamat végén nincs más megoldás, akkor bizony cserélik az egész pakkot. Nyilván az újabb modelleknél már a hibajelzést sem fogja megkapni valószínűleg a tulajdonos, ugyanis a CR-V Hybridnél például a tervszerű karbantartás része a hibrid rendszer műszeres ellenőrzése (beleértve a hibrid akkut is). Ha pedig itt a csere ideje, a Honda készen áll a megfelelő újrahasznosításra is.

Honda használt hibrid- és EV akkumulátorok
Nem új keletű a Hondánál a hibrid autók gyártása. Az első Insight 1999-ben jelent meg, azóta több modellt is bemutattak. Ezeknél a korábbi vegyes hajtású Hondáknál ha cserélni kell a hibrid aksit, akkor a márkaszervizek megoldják azok újrahasznosítását is. Fotók: Honda

A Honda már 2013 óta együttműködik a francia SNAM (Société Nouvelle d’Affinage des Métaux) vállalattal, hogy nyomon kövessék és az uniós előírásoknak megfelelően kezeljék az elhasználódott akkumulátorokat. Mivel a japán gyártó hibrid- és tisztán elektromos hajtású modelljeiből egyre több fogy, illetve két éven belül csak ilyen négykerekűeket kínálnak majd, most újabb egyezséget kötöttek a metallurgiai céggel. A teljes Európára kiterjedő megállapodás értelmében az SNAM gyűjti be a lítium-ion, vagy nikkel-metál-hidrid (NiMH) telepeket a Honda-márkakereskedőktől, illetve kijelölt hulladékkezelőitől. Az is a francia cégre hárul, hogy eldöntse, a telepekben megújuló energiaforrásból származó áramot tárolhatnak a jövőben, vagy, amennyiben ez már technikailag nem megoldható, alkatrészenként forgassák vissza azokat. A márkakereskedők az SNAM külön ezért fejlesztett webes felületén regisztrálhatják a felhalmozott készletet, illetve ugyanitt jelezhetik, hogy mikor akarják elvitetni az aksikat. Ezután a kijelölt, központi gyűjtőpontokról 15 munkanapon belül elszállítják a leselejtezett akkumulátorokat, így a kereskedőknek nem szükséges a tárolással bajlódniuk. Egyébként az aksik mozgatására is alacsony károsanyag-kibocsátású járműveket használnak, az SNAM pedig minden telepet bevizsgál, hogy használható lesz-e újfent energiatárolóként. Ha igen, felújítják, ám ha a cellák megsérültek, az egység nem kezdhet ilyen formán új életet. Ilyenkor alternatív megoldásként – különleges, vízalapú hidrometallurgiai eljárásokkal – alkotóelemeire bontják (pl. kobaltra, lítiumra). Ennek köszönhetően új akkumulátorok, színpigmentek és vakolóanyag-adalékok készülhetnek a leselejtezett telepekből, sőt a bennük fellelhető réz, műanyag és egyéb fém újra piacra dobható és felhasználható. Az SNAM és a Honda megállapodása kizárólag a hibrid és elektromos üzemű autók hajtásért felelős telepeire vonatkozik, a belső égésű motorok indítóakkumulátoraira nem.